onsdag den 15. januar 2014

BEST OF 2013: BOOK EDITION

Så er vi endelig nået til de bedste bøger fra 2013! Endnu engang er listen i vilkårlig rækkefølge, for det er stort set umuligt at vælge mellem disse; de er allesammen sindssygt gode og jeg synes du skal læse hver og en i 2014, hvis du endnu ikke har fået det gjort. Som altid vil jeg gerne høre din mening - har du selv læst noget på listen og hvad din oplevelse med det var.


Jeg læser A Song of Ice and Fire på engelsk og på den version jeg har, der er bog nr. 3 delt op i to. Anden del; A storm of Swords - Blood and Gold er en af de mest mind-blowing bøger jeg nogensinde har læst! Arhmen' det er helt vildt, hvad der sker. Jeg kan jo af gode grunde ikke afslører det, men hvis du endnu ikke er gået igang med serien så vil jeg på det kraftigste opfordre dig til, at gøre det asap! George R.R. Martin tager udtrykket 'kill your darlings' til helt nye højder. Læs mere om bogen her.
Me Before You var en af de første bøger jeg læste i 2013 og helt sikkert også i toppen af listen, når det gælder de gode sager! Den bliver genre sat til, at være chick-lit, men den er så meget mere end det! Det er nok også den bog jeg har anbefalet allerflest gange i løbet af året. Den er både sød og sjov, men giver samtidigt en masse stof til eftertænke samt en hulens masse gråd og tårer! Me Before You var faktisk så god, at jeg endnu ikke har turde læse noget af forfatterens andet arbejde, jeg er simpelthen dødbange for, at det ikke kan måle sig med de forventninger jeg har fået opbygget omkring hendes forfatterskab og stil.
Du kan læse mere her.
Bridget Jones er selvfølgelig også med på listen! Der er mange der bedre kan lide Bridget på film end i bog og jeg skal da være den første til, at indrømme at Rene Zellweger har gjort et formidabelt stykke arbejde med, at portrættere hende, men bogen har altså noget mere underliggende humor, som filmen ikke helt får med. Og så har de to Bridget-bøger givet mig et helt nyt bandeords-ordforråd - og det skal naturligvis belønnes! Fuckwittage!

Selvfølgelig er The Fault in Our Stars på listen. Doh man! TFIOS er uden tvivl John Greens mesterværk og bogen er proppet med smukhed og sørgerlighed i én stor fabelagtig blanding. Det er bogen man kan quote til uendelighed og bogen der lader dig piske igennem hele dit følelsesregister. Og bogen der skaber så perfekte, at det aldrig ville kunne lade sig gøre i virkeligheden, karakterer at man ikke kan andet end at blive fuldstændig og dybt forelsket i dem.
Jeg har skrevet en anmeldelse af hele bogen her.
Mere sick-lit!! Men i en helt anden boldgade! Me and Earl and the Dying Girl handler også om teenage-kræft, men på en heeeelt anden måde end TFIOS. Hvor John Greens er fin og skrøbelig er denne hylende-fucking-morsom på den der gryntende og savlende måde (altså når man griner ik'). Den er ekstrem ironisk og kan måske virke lidt 'hård', men den er akkurat ligeså følsom som TFIOS - det er bare på en helt anden måde. Virkelig sjov og mega anbefalelsesværdig!
Læs hele min anmeldelse her.
To Kill a Mockingbird var ikke helt, hvad jeg umiddelbart havde forventet, men alligevel var den suveræn! Bestemt en af de bedste klassikere jeg har læst og hvis man generelt har en interesse for race-konflikten i sydstaterne og alt det den bragte med sig, så synes jeg 100% du skal læse denne. Den gør ikke brug af storladen og bombastisk fortællerteknik, men den er fin og spinkel i sin udformning og det har bestemt sin charme! Læs min uddybende anmeldelse af bogen her.
Så, så man lige mig der skulle prøve og være mega smart med hjemmefotograferede billeder og så mangler jeg fandeme et af den sidste bog! Men sådan er det når man har læst den på en Kindle. The Summer I Became a Nerd er den perfekte feel good contemporary! Den er sukkersød og fluffy. Den får en til at længes efter sommer og den første forelskelse. Udover, at være sød så omhandler den også alle de fantastiske aspekter af, at være en nørd! Og jeg fik helt vildt lyst til at løbe ud i Hareskoven med skumgummisværd og ansigtsmaling! Desuden har den en Harry Potter reference på forsiden - hvordan kan man så undgå, at elske den?! Læs min anmeldelse her.

Det var alt for denne gang, nu har jeg pløjet igennem både de dårlige, de overraskende og til sidst, de gode bøger fra 2013. Jeg synes selv jeg har haft et rigtigt godt bog-år og håber 2014 bliver mindst ligeså godt!

p.s. sidste billede og dets redigerings-halløj-måden-den-er-opstillet-på er inspireret af Gitte - så er det på plads.

17 kommentarer:

  1. Fire ud af syv. Det er da meget godt! :P Jeg har helt lyst til at begynde på MAEATDG nu :D Måske skulle jeg gøre det her lige om snart... Når jeg lige har læst min nuværende bog færdig altså.

    På en eller anden måde, så har jeg det ligesom dig med Jojo Moyes. Fik også hurtigt købt The Girl You Left Behind, men jeg tør altså ikke helt læse den endnu :/ Den KAN jo ikke være lige så god, vel?.. Suk

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu bliver jeg helt nysgerrig, hvilke af fire ud af de syv har du læst? :)

      Og MAEATDG er sååååå god! Og sjov!! Kan kun sige, at du simpelthen bliver nødt til at læse den!!

      Ja, jeg har også The Girl You Left behind og er bange for at gå igang :( lidt latterligt faktisk..

      Slet
    2. Bridget Jones, TFIOS, MAEATDG og Me Before You har jeg læst :) Jeg døde lidt ved ASOIF da jeg forsøgte med treeren :/ Tidspunktet var åbenbart forkert..

      Fuldstændig dumt, ja! :)

      Slet
    3. Nej, sludder! Ikke MAEATDG! To kill a mockingbird skulle der stå. Blev lige helt opslugt haha

      Slet
    4. Jeg troede ikke du havde læst Me and Earl.. ;)

      Altså mht Storm of Swords så skal du lige igennem første halvdel og så bliver det VILDT!!

      Slet
  2. Jeg elsker også A of song ice and fire! Der sker så meget i den serie, så jeg bliver altså nød til at genlæse den!

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så gode! 3'eren er dog den bedste! Den er jo sindssyg.

      Slet
  3. Jeg er altså dybt misundelig over den der HP reference på coveret til The Summer I Became A Nerd - den er nemlig ikke på min paperback :(
    Og så mangler jeg kun at læse Jojo Moyes og Me and Earl and the Dying Girl på din liste og begge bøger ejer jeg, så jeg må bare igang :D
    Desuden er jeg ret enig med dig, bortset fra TFIOS - men jeg er jo også en følelseskold sten ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Aihj for fanden! Det er sgu ikke i orden :O Måske den kun er på hardback? Jeg læste den på kindle, men der mener jeg også at den var - altså på det lille billede man nu får med.

      Jojo Moyes og Earl.. bliver du simpelthen nødt til snart, at få læst!

      Det er lidt stenet (høhø) ikke, at græde til TFIOS, men det er okay - du er go' nok alligevel ;)

      Slet
  4. Bridget! Jojo Moyes, TFiOS, To Kill a Mockingbird, aah <3 Så gode bøger og så god smag. Jeg er vild med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ret vild med det ;)

      Slet
  5. hahahaha, det er også de vildeste, grafiske skills du der kopierer :p Sødt af dig at linke, men det havde du nu ik behøvet, haha :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis der er en ting jeg har lært så er det, at nogle mennesker bliver pissehurtigt fornærmede og det gad jeg egentlig ikke deale med. Så nu er det nævn og ingen kan få ondt i bagdelen! Juhu

      Slet
    2. jaaa, forstår også godt du tager dine forholdsregler - synes bare det generelt er lidt fjollet, folk burde slappe lidt af ;) men bare rolig - jeg har ikke ondt i los røvos :D

      Slet
  6. Yesh mand, jeg har læst dem aaaalle! (med mindre Bridget Jones tæller både 1'eren og 2'eren)
    Bridget er i øvrigt også den/de eneste, hvor jeg er uenig med dig - de var ikke min kop te, men resten er faaantastiske, helt enig! :D

    Okay?
    Okay!
    (undskyld, mest quotede citat nogensinde, jeg ku' ik' la' vær'!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bridget tæller lidt som både 1'eren og 2'eren faktisk. :)

      we're literally standing in the heart of jesus - et af mine yndlings citater/tidspunkter i bogen ;)

      Slet
  7. Helt enig ang. A Storm of Swords. Sidste del af bog nr. 3 er helt sikkert det bedste i den serie so far! Hæsblæsende. Men jeg har også bog nr. 5 til gode endnu, som jeg har hørt er ret vild også :)

    SvarSlet