torsdag den 30. januar 2014

FRA BOG TIL FILM


Det er jo virkelig tiden for, at filmatisere ungdomsbøger! Bølgen startede med Harry Potter og derefter kom Twilight bragende ind på scenen, og siden da har filmselskaberne famlet for, at finde den 'nye' Harry Potter og Twilight-succes. Og der har sgu været en del fejlskud i dén bøsse! Jeg tror, at meget af problemet ligger i, at kalde noget for 'den nye..', for det er jo virkelig sjældent, at det rent faktisk er 'den nye Harry Potter'. Det kan ikke efterlignes og tit ender man bare med, at drukne markedet med de nyeste ungdomsfilm, der skal have 'Den nye..'-mærkat på forsiden. Siden HP og Twilight-dagene, har der ikke rigtigt været nogle film franchises der kunne samle en så massiv fanskare og hype, som man så med dém. Altså, lige indtil Hunger Games kom. Det er jo vitterligt blevet en succes, både på salgstallene, men også på et globalt fan-niveau. 

Og nu er der altså kommet endnu en ungdomsfilm til samlingen. Filmen der er tale om, er Vampire Academy: Blood Sisters. Den er baseret på en af mine absolutte yndlings fantasy-serier og derfor interesserer jeg mig selvfølgelig lidt ekstra for den. Men det er også fuldt bevist, at jeg ikke har taget det op før nu.

For det første er der en vis skepsis og beskytter-trang, når det er en af ens yndlingsbøger der pludselig bliver hevet frem og derved får massiv opmærksomhed. Jeg vil på en og samme gang gerne påpege, at bøger og film er to vidt forskellige ting, men samtidigt kunne det være vildt fedt, hvis filmen blev en stor succes og folk derved fik større kendskab til bøgerne. Det er bare lidt et tveægget sværd. For det sker ligegyldigt om filmen er god eller dårlig; Hvis den er god vil flere højst sandsynligt begynde, at læse bøgerne. Men hvis den er dårlig vil folk trække tråde til bøgerne og tænke 'fandeme om jeg gider læse dét bras..' Og det er sgu lidt angtsprovokerende!

Filmen får premiere i USA i start februar, men i Danmark skal vi altså vente helt til April. Og reklamen for filmen herhjemme har været næsten ikke-eksisterende! Og når den så endelig har været der, har den været skudt helt ved siden af! Man kan jo høre det på titlen, den handler om vampyrer! Og det er nok det eneste reklamefolkene har gidet sætte sig ind i, for den fik nemlig mærkaten 'Den Nye Twilight'. Og det er så langt fra sandheden, som det overhovedet kan være. Vampire Academy har ikke noget som helst tilfælles med Twilight - udover, at der er vampyrer i dem begge. 

Jeg ved af gode grunde ikke, hvordan de har valgt at fremstille universet og karaktererne endnu, så det er selvfølgelig en mulighed, at filmen ikke ligner bøgerne på en tilfredsstillende måde. Men på trods af mine spekulationer og angsty-følelse, vil jeg prøve at holde både modet og håbet oppe! Det vil simpelthen være for ondt, at vi endelig får 'vores' film og at den så er complete rubbish (hvilket jeg selvfølgelig ikke håber den er!)

Traileren er udkommet og den kan i se her. Jeg ved sgu ikke helt, jeg synes lidt de har valgt at fokusere for meget på high-school stemningen og fået den til, at fylde mere end den egentlig gør i bøgerne. Men jeg trøster mig med, at de trods alt ikke har valgt, at vise klip fra bogens store drama og epic finale samt, at de har holdt et mystisk-skær og atmosfære omkring Dimitri. Og så vil jeg altså lige nævne, at jeg synes det er mega fedt, at de rent faktisk har fået en russisk skuespiller til, at spille ham! Og ikke bare en hollywood-flødebolle med falsk påtaget accent.

Jeg har været så sindssyg heldig, at blive inviteret til en testvisning på filmen, af Katja, allerede i næste uge og jeg glæder mig enormt meget! Men ligegyldigt hvordan den kommer til, at udspille sig, så vil jeg altid have bøgerne og intet kan få mig til, at mindske min kærlighed til dem og jeg vil seriøst opfodre jer til, at læse bøgerne før i ser filmen; de er intet mindre end inkarneret awesomehed! 

5 kommentarer:

  1. Jeg er virkelig heller ikke særlig imponeret over traileren må jeg tilstå. Det er nemlig meget fnidder, fnidder skole-agtigt. Lad os håbe at vi bliver positivt overrasket.

    SvarSlet
  2. God fornøjelse og "held og lykke," fristes man jo til at sige. Kan ikke ikke ikke! lide traileren, meeen det har vi jo talt om ;) Lad os håbe du bliver positivt overrasket :)

    SvarSlet
  3. Mine forventninger er jo absolut ikke-eksisterende, faktisk under 0. Men jeg glæder mig til et par hyggelige timer med dig, og man kan jo håbe at blive positivt overrasket. :)

    SvarSlet