mandag den 20. januar 2014

MINE LÆSEVANER


Der er allerede mange der har deltaget i "sådan læser jeg"-tagget, og jeg synes selv det er ret skægt, at høre hvordan andre folks læsevaner er, så jeg har med inspiration fra b.l.a Rikke, selv kastet mig ud i et 'Majas-skide-spændende-læsevaner'-indlæg. For your pleasure only.

Hvad læser du lige nu?
Lige nu er jeg lige blevet færdig med Winger af Andrew Smit og påbegyndte denne 'leg' for lige at skubbe mine følelser lidt på afstand. Det var nemlig ret intens læsning til sidst. Men sjit, den var god!! 

Hvor mange bøger har du gang i, af gangen?
Jeg læser kun én af gangen! Jeg kan simpelthen ikke det der med, at jonglere flere af gangen. Jeg investere mig selv 100% i den bog jeg går igang med - og det synes jeg ikke man kan, hvis man har gang i flere ad gangen. Det er lidt ála, at date flere på samme tid?!

Hvonår/hvor læser du?
Jeg starter primært min 'læsedag' efter kl 12 - mere fordi jeg sover til hvert fald kl 10, hvis jeg ikke skal noget om morgenen og så skal jeg lige 'vågne' osv. Hvis jeg har lektier/skole-stuff at lave, så læser jeg også først når det er overstået - jeg vil aldrig kunne starte på frilæsning og så stoppe i god tid til, at kunne nå lektier også. Så er det bedre, at få det 'dårlige' overstået først. Mit yndlings læse-sted er i sofaen med benene oppe og et tæppe over fødderne (seriøst jeg pissefryser altid). Hvis jeg er alene, så tænder jeg altid radioen så der er noget baggrundsstøj. At læse er jo rimelig 'ensomt', så jeg kan godt lide, at der er nogle andre stemmer omkring mig. Hvis jeg bare skulle sidde alene uden 'radio-vennerne' eller andre mennesker omkring mig, ville jeg blive idiot! 

Hvornår stopper du?
Jeg kan sagtens stoppe midt i et kapitel og har det ikke ligesom andre, at jeg skal færdiglæse det kapitel jeg er startet på. Jeg har mit eget system, hvor jeg sagtens kan stoppe ved et bestemt 'indhak' eller linjeskift og så 'fototgrafere' jeg den linje/indryk og husker det. Det er desværre også så langt min fotografiske-hjernefunktion rækker.

Hvordan læser du?
Okay, her mener jeg selvfølgelig ikke, at jeg er en helt ny og super hemmelig måde, at læse på, end bare at sætte bogstaverne sammen så de danner en sætning. Som sagt før, så læser jeg én bog af gangen og jeg vælger den 100% ud fra lyst og mavefornemmelse. Jeg deltager ikke i udfordringer og lege. Fx den der 'vælg for mig'-leg på Goodreads (en anden deltager vælger en bog du skal læse i en pågældende måned). Jeg deltog én gang og samlede aldrig den bog op, der blev valgt for mig. Hvis jeg får af vide, at jeg skal læse noget bestemt så dør min læselyst hurtigere end en hest kan rende! Derfor deltager jeg aldrig i de der genre-challenges eller 'ryd reolen'. 

Hvad jeg vælger, at læse afhænger totalt af humør og 'det sted i livet jeg er' (shit, det lyder filosofisk). Derfor er det faktisk også lidt problematisk når jeg skal anmelde bestemte bøger, det er nærmest garanteret, at jeg bliver træt af bogen før jeg er begyndt.

Din yndlings genre?
Jeg læser helt klart mest fantasy og YA. Jeg læser blandt andet for, at få en virkelighedsflugt og der gør fantasy, i særdeleshed, et glimrende job. Jeg læser for, at slappe af og 'slukke hovedet'. For at opleve fjerne lande og ting der kun eksisterer i ens drømme.

Hvor køber du bøger/hvilket format?
Jeg er kæmpe fan af internethandel! Tit er det billigere, men jeg er også den type person der, når jeg vil have noget, bliver nødt til at have det med det samme. Og så får jeg først ro i sindet når jeg har klikket 'køb'. Jeg kan ikke overskue det det der med, at nosse sig ud i byen, finde en butik, se efter varen, skuffelsen når de ikke har den hjemme - helt ærligt, det sker jo 9 ud af 10 gange i de danske boghandlere. Meget lettere bare, at klikke ind på enten Amazon, Saxo eller Book Depository. Med hensyn til bog-format, så er jeg ret large på det område. Jeg går ikke så meget op i om en bog er i paperback/hardback, bare den har det ønskede cover, jeg gerne vil have. Dog hader jeg de der travel-paperbacks (tror jeg de hedder). De der helt bitte-små pocket-size grønskollinger. Jeg får simpelthen fnidder af dem! De avis-tørre sider og skriften der er så lille, at man knapt kan se den med en lup. Fy fanden da.

Når det så er sagt, så køber jeg selvfølgelig alle mine gaver-til-andre-folk-der-ønsker-sig-bøger-gaver i boghandleren. Og ikke i supermarkedet. Derudover er jeg også ret flittig bruger af mit lokale bibliotek, men her er det også med internetsøgningen først. Jeg reservere den og når jeg så får en sms om, at den er kommet hjem, så drøner jeg derned og henter. Jeg er ikke så god til, at gå og browse, som jeg var da jeg var mindre. 

Behandling af dine bøger
Jeg er helt sikkert slet ikke så sart, som mange andre bogbloggere er med deres bøger! Jeg kan sagtens overstrege bestemte citater/passager med en marker og hvis jeg ikke har et bogmærke/andet skrammel jeg kan bruge, så kan de også sagtens få et æseløre. Jeg synes der er 100 gange mere charme i bøger, man kan se bliver brugt end i stive leatherbound classics der kun må læses med handsker på. Det er jo lidt ligesom de der forfærdelige porcelænsdukker man ikke måtte lege med, da man var barn..

Yndlings karakter:
Hmm, jeg er ekstremt dårlig til sådan noget 'nævn din yndlings-et-eller-andet LIGE NU'. Jeg er mega ubeslutsom på sådanne punkter. Jeg tænker lidt, at en af mine all-time yndlings karakterer må være Ron Weasley, han er en 'safe' og en jeg altid vender tilbage til. Men derudover så har jeg det med, at identificere mig med en af de pågældende karakterer jeg læser om, på det givne tidspunkt. Så måske det afhænger lidt af, hvilken bog jeg fornylig har læst. 

Yndlings univers:
Jeg går med det totalt klassiske og standard svar og siger: Harry Potter/Hogwarts. Fuck, det er lidt kedeligt ik? Men med mine kæmpe kærlighed for fantasy så er Harry Potter jo klart i toppen af skalaen og mit yndlings fiktive univers skulle selvfølgelig være et sted, hvor magi og det overnaturlige er muligt. Jeg er jo en kæmpe dagdrømmer altså! 
Harry Potter er jo et slags parallel-univers til vores, altså der er 'to' verdener der eksisterer side om side med hinanden - jeg ville selvfølgelig leve i det magiske! Men hvis det skulle være et 'helt' magisk univers, så måske det Tolkien har skabt? Men det er også bare pænt dystert og scary as hell. Så ville jeg hvert fald helst være elver - det virker bare ikke som om der nogensinde sker noget rigtigt slemt for elverne. 

En bog du hader - men som alle andre elsker:
Den seneste jeg kan komme i tanke om, er Ekstremt Højt og Utrolig Tæt På af Jonathan Safran Foer. Hold nu kæft, hvor var jeg rimelig meget alene omkring min skuffelse/'meh'-følelse dér.

Hvordan finder du ny læseinspiration:
Jeg bruger Goodreads enormt meget, ser hvad andre læser, hvad de har på deres lister, men også til at læse ratings og anmeldelser. Derudover bruger jeg selvfølgelig andre folks bogblogge, men nok mest folk jeg ved har nogenlunde samme smag/præferencer, som mig selv. Hvis jeg er i en reading-slump bruger jeg b.la. Twitter til, at få folk til at anbefale mig noget af det bedste de lige har læst. Til løs inspiration bruger jeg også book-tubers på youtube, men springer som regel deres deciderede anmeldelser over - kan ikke koncentrere mig om så meget snak, når jeg ikke kan skimme videre i, hvad de siger.

Hvordan 'opdagede' du læsning:
Jeg har altid læst for min egen fornøjelsesskyld og det er nok noget jeg har 'arvet' efter min far. Da jeg var lille, var jeg medlem af Gyldendals børnebogklub og fik tilsendt månedenes bog. Jeg startede med, at læse en kombination af 'pige-bøger' og heste-bøger. Totalt ufarlige og intet magisk dér. Derudover genlæste jeg ekstremt meget alle de bøger jeg allerede havde stående på min reol. Jeg kan huske, at jeg dengang synes det var lidt svært, at finde ud af om hvornår/om den næste bog i en serie blev oversat og udgivet - der var jo intet internet dengang. Så hvis jeg ikke kunne finde den næste, så genlæste jeg bare dem jeg allerede havde og tænkte ikke rigtigt videre over dét. 

Da jeg blev ældre kom der mere fantasy på banen, blandt andet i form af Harry Potter, Skammerens Datter og Ringenes Herre. Og så fik jeg indrettet en 'læsekrog' med en sækkestol og hygge-belysning. Her kunne jeg sidde i flere timer i træk og bare læse derudaf. Ved siden af min sækkestol havde jeg desuden en, en meter høj bunke af Anders And blade jeg også genlæste, alt efter humør.

Din reaktion efter endt læsning:
Jeg tror man kan beskrive det således, at jeg går all in! Jeg er en kæmpe fangirl og, hvis der er noget jeg virkelig elsker så er jeg næsten villig til, at kæmpe til døden for det - altså næsten. Og hvis der er noget jeg hader, så kan jeg stå i flere timer og argumentere/debattere om hvorfor den bog er det værste der har set dagens lys. Jeg har yderst klare og meget tydelige meninger, men jeg synes stadig jeg er ok. god til, at acceptere andre folks holdninger - jeg sætter mig, hvert ikke over i et hjørne og bliver tøsefornærmet, hvis andre ikke skriver en 'dårlig' kommentar, til en af mine yndlings bøger. Det er relativt barnligt efter min mening, og så burde man måske genoverveje om man skulle have en bogblog, hvis andre folks meninger ikke er velkomne. (men altså, derfor kan jeg stadig godt synes du er en idiot der ikke har ret..)

Læser du den bagerste side i en bog, før du er færdig?
Åh gud, det er faktisk lidt pinligt, men jeg har været virkelig slem til, at bladre til den sidste side af en bog og tage et lille 'peek', da jeg var yngre. Jeg sværger, at jeg har forbedret mig og aaaaldrig kunne finde på sådan noget, nu om dage! 

Hvordan/hvorfor startede du din blog?
Jeg tror jeg har haft min blog i omkring 2,5 halv år nu (måske, jeg kan ikke helt huske det). Jeg startede den fordi jeg selvfølgelig, synes jeg havde noget at bidrage med, men også fordi jeg manglede et sted, hvor jeg kunne være 'mig selv' og tale ligeså meget om bøger, som jeg havde lyst til. Det manglede jeg helt klart et sted i min dagligdag, hvor jeg kunne. Og så var jeg simpelthen så heldig, at blive taget godt imod af 'de andre' og blive indlemmet i 'klubben' (helt uden og spise skovsnegle).

4 kommentarer:

  1. Nemlig, én bog ad gangen!! :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er heller ikke så sart ;) Masser af æselører, det dur bare! Har faktisk lige været ude og tage billeder af en bog i sneen - det klarer den nok, tænkte jeg :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan faktisk bedst lide når man kan se at ryggen er blevet "knækket" på paperbacks; ligesom på Harry Potter, der er et tegn på mange genlæsninger

      Slet