søndag den 2. februar 2014

JANUAR BOOK WRAP-UP


Noget jeg aldrig har gjort før, men som jeg egentlig godt kunne tænke mig, at gøre til en fast del af bloggen, er de såkaldte 'wrap-ups'. En status over den forgangne måneds læsning.

Januar har båret præg af den mundtlige eksamen jeg havde, men også af en snert af feriestemning. Derfor synes jeg heller ikke, at min januars-læsning har været særlig imponerende. Det blev i alt til 6 værker. 5 bøger og én novelle (som ikke er med på billederne, ævs). Udover, at det har været en lidt sløj læsemåned, så har jeg dog formået, at låne to af mine bøger fra biblioteket, noget jeg virkelig havde forsømt hele sidste år!

Eragon, Christopher Paolini: Den første bog jeg fik læst i januar, var Eragon, som jeg aldrig fik stiftet bekendtskab med dengang jeg yngre og den kom frem. Egentligt var det en god og gedigen fantasy-fortælling, men jeg fornemmede klart, at jeg ville have syntes bedre om den, og måske hele serien, hvis jeg havde læst den da jeg mindre, i stedet for først nu. Dog er jeg blevet ret hooked på bøger med drager, så hvis i har nogle gode anbefalinger til dét, vil jeg mægtig gerne høre mere fra jer.

Oprører, Louise Haiberg: Åh for en skuffelse. Dansk fantasy når det er værst og allermest typisk. En bog der spiller på alle klicheerne, dårligt skrevet, dårlig storyline, irriterende karakterer. Listen kan forsætte i det uendelige, men jeg har allerede skrevet alt, hvad jeg ville sige om den her.

Alkymisten, Paulo Coelho: En dejlig og smuk bog der gjorde godt i både krop og sind. Helt klar anbefalelsesværdig, som jeg også skriver her. En bog der har gjort mig meget nysgerrig på Coelho's bagkatalog. 

Winger, Andew Smith: Sindssyg god bog(!!). Hysterisk morsom, eftertænksom, følsom og sørgelig. YA Contemporary i toppen af skalaen, hvis du har hang til den genre, så skal du simpelthen læse denne! Hovedpersonen, Ryan Dean West, fortæller hans egen historie og gør brug af tegneserie-klip, diagrammer og tabeller - det er genialt! En anmeldelse kommer på bloggen snarest!

Homecoming, Richelle Mead: Novellen i bunken. Det er en slags Vampire Academy 6.5, en lille 'hvad skete der bagefter'. Egentlig synes jeg den var lidt mærkelig og unødvendig. Men jeg er heller ikke fan af serie-noveller, altså noveller der kan læses før, imellem eller efter de rigtige bøger. Og så synes jeg slutningen var sindssyg underlig, nærmest en cliffhanger, så jeg ved ikke om der kommer flere bøger i den ellers afsluttede serie.

Den Grønne Mil, Stephen King: En bog jeg læste i forbindelse med Gittes gæsteblogger-projekt. Min anmeldelse vil ramme Boghylden når jeg lige får den finpudset og sendt af sted. Den Grønne Mil var en bog der delte mig i to - den var både en anelse kedelig og langtrukken, men sidste halvdel var til gengæld alt hvad jeg havde forventet og mere til.

---

Jeg plejer ikke, at nævne alverdens boglige sager og nyheder herinde, mest af alt fordi de plejer, at blive gentaget i hobetal hos alle de andre bloggere og derfor ser jeg ikke nogen grund til, at jeg poster den samme nyhed, som alle andre alligevel allerede har læst og skrevet om. Men altså, nu vil jeg alligevel lige sige lidt om den nyeste udtalelse fra J.K. Rowling. Hun siger, at Hermione burde have endt med Harry og ikke sammen med Ron, som det blev til i bøgerne. En beslutning hun fortryder. I kan læse det her.

What complete bullshit, altså! Ron og Hermione blev opbygget og udviklet over alle syv bøger, og var altså ikke en 'hovsa' beslutning. Rowling har fyldt bøgerne med deres evindelige jalousi og tiltrækning overfor hinanden, hvor der imellem Harry og Hermione ikke har været andet end venskab. Harry udtaler selv: "She's like my sister.. I love her like a sister." I Deathly Hallows. Derudover er Harry og Hermione alt for ens og de ville nok være verdens kedeligste par nogensinde. 

Jeg er ligelglad, Ron og Hermione er perfekte sammen, og intet - ikke engang Rowlings udtalelser, kan få mig til, at ændre dét.

10 kommentarer:

  1. Jeg er SÅ enig i din holdning til Harry+Hermione! Jeg ved ikke, om Jo prøver at lægge op til en 8. Harry Potter bog om voksenliv, kaos og utroskab, men det er simpelthen noget vås det der! Jeg håber bare, at denne udtagelse hurtig bliver glemt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej det tror jeg nu ikke hun gør, men uden tvivl er det virkelig træls, at hun følte det var noget hun absolut skulle ud med..

      Slet
  2. Jeg havde ellers glædet mig til "Oprører", men nu lyder den bare tam og forudsigelig, æv. Jeg vil dog se frem til at læse "Winger", for den har jeg kun hørt positive ting om :-)

    Jeg forstår slet ikke, hvad J.K. Rowling regner med, hun får ud af den udtalelse. Hun kan jo ikke rigtig gøre det om, og der er intet, selv ikke hendes kommentar, der kan rokke ved min holdning vedrørende Hermione og Ron. Det er jo et forhold der har taget form siden den første bog, og jeg kan kun give dig ret i, at Harry og Hermione som et par lyder ganske kedeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er virkelig dårlig! Altså oprører.

      Winger er tilgengæld sindssygt god! Kan kun anbefale dig, at læse den! :)

      Slet
  3. Er damen fuldstændig tosset?!?!?!? Selvfølgelig skulle Ron og Hermione ende sammen, alt andet giver jo absolut ingen mening. Jøsses!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også det virker som en ret dum udtalelse :( Nej, Harry og Hermione har jo aldrig rigtigt 'haft noget' sammen.

      Slet
  4. Jeg læste Eragon, da den kom ud, og jeg syntes, det var en ok fantasybog, men den plagierede så mange klassikere indenfor litteratur og film, at jeg aldrig rigtig forstod, hvorfor den blev så hypet. Jeg læste 2'eren i serien nogle år senere... og så gik jeg helt i stå. Jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde får læst serien færdig.

    Mht. bøger med drager, så vil jeg anbefale Anne McCaffreys bøger om Pern. Det er kun den første bog i serien, der er oversat til dansk, men man bør læse et par stykker i træk, eftersom der kommer flere og flere interessante detaljer ved den detaljerede verden, som forfatteren har skabt. Det er en smule oldschool-fantasy, men jeg elsker den måde, hun putter flere og flere lag på sin fantasyverden.

    Sidste år fik jeg (endelig) læst 'His Majesty's Dragon' af Naomi Novik, og den overraskede positivt. Det er et clash mellem fantasy og Napoleonskrigene... altså hvordan krig ville være, hvis der fandtes drager! Bogen var ikke så 'krigstung', som jeg frygtede, og der er et meget nært venskab mellem dragerytteren og dragen. Jeg har allerede købt de tre næste bøger i serien :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne godt genkende lidt stemning/ting fra Ringenes Herre b.la. men synes ikke det var overdrevet? Måske husker jeg det bare ikke så godt. Men jeg synes dog, at den var en anelse langtrukken. Der kunne sagtens have sket lidt mere action.

      Jeg har hørt om Pern-serien, men både godt og skidt. Der er b.la. nogle der beskriver den, som en serie man kun kan lide, hvis man ikke har læst noget 'ordenlig drage-litteratur'? Men måske jeg skulle prøve.

      Slet
    2. Hehehe! Hvad er 'ordentlig drage-litteratur' ifølge den/de person/er? Jeg synes, det er en serie, der virker en anelse simpel i den første bog, men som vokser og bliver mere nuanceret og spændende allerede fra bog 2.

      Slet
    3. Jamen jeg ved det faktisk ikke, :s det var en anmeldelse på goodreads der skrev det. :/

      Slet