onsdag den 5. februar 2014

LIGE LÆST: THE SPECTACULAR NOW


Hvad den handler om: Sutter Keely er midtpunktet til enhver fest; Han får alle til, at danse og hoppe i dine forældres swimming pool. Han er måske ikke en akademisk stjerne, men han har heller ikke nogle planer for, hvor han skal på college og vil sikkert ende med, at folde mandeskjorter resten af sit liv. Men der er masser af kvinder i byen og med hjælp fra både Dean Martin og en smule whiskey, så er livet faktisk ret godt.

Indtil han går kold på en tilfældig græsplæne og møder Aimee, der er en social katastrofe - og har brug for hans hjælp! Det er således op til Sutterman, at redde hende og give hende én på opleveren. Men Aimee er ikke ligesom de andre piger. For første gang i sit liv har Sutter nu muligheden for, at gøre en forskel i en persons liv.. Eller fuldstændig ødelægge det.
...

The Spectacular Now var slet ikke hvad jeg havde forventet. Jeg synes selv jeg læser rimelig meget YA Contemporary og ved derfor, hvad der på markedet, og der synes jeg efterhånden meget af det følger en formel der hedder: "Ekstravagant klog teenager, med sindssyg livsindsigt der har fundet ud af livets gyldne regel og, hvad det hele egentlig handler om". John Green er hvert fald eksperten på dét punkt og jeg er lidt kommet til, at forbinde meget YA med den form. Men det er faktisk her The Spectacular Now afviger. Sutter er på ingen måde den gængse hovedrolle; han er ikke ultra-klog, social outsider eller 'gylden' på nogen måde. Han er derimod lettere, at relatere til, for jeg tror vi allesammen har kendt eller mødt en som Sutter, i vores liv. Den slags der altid virker til, at være ovenpå; festens midtpunkt, klar med et vittigt comeback, kan indgå i stort set alle sociale sammenhænge. Og på den måde er bogen faktisk meget realistisk, man kan relatere til karakterne og sætte sig ind i deres valg og handlemåde. 

Den handler om, at være ung - på grænsen mellem teenager og voksenlivet, at tage valg og lave fejl. Tim Tharp skriver rigtigt godt, enormt vittigt og puster dermed liv i Sutter så han kommer udover siderne. Men desværre kunne jeg ikke helt connecte med Sutter, eller  jeg syntes hvert fald ikke han var særlig sympatisk! Han tager den socialt-handicappede Aimme og gør til sin 'gode gerning' - hiver hende ud af nørde-skyggen og med til nogle fester und alles. Det ender selvfølgelig med, at hun forelsker sig i ham den populære mega-awesome-grineren Sutter, der pludselig viser hende opmærksomhed, og pludselig er de kærester. Sutter overbeviser sig selv om, at det er okay, at date Aimee for hun vil jo alligevel bare slå op med ham, når hun indser, at han ikke kan give hende dét, som alle andre piger forventer af ham. Men Aimee er head-over-heels forelsket i ham og imens går Sutter og fantasere om, at finde sammen med sin eks-kæreste. Not cool dude!

Som tiden går, tror jeg dog, at Sutter får en slags følelser for Aimee, jeg vil ikke kalde det kærlighed, men et eller andet vokser der hvert fald frem. Problemet er bare, at Sutter aldrig lærer af sine fejl eller udvikler sig. Han følger samme katastrofale sti, som sin egen far og slutningen er på sin vis melankolsk og trist. Dette er ikke en YA, hvor alt ender godt og hovedpersonen opnår en indsigtsfuld sandhed om sig selv eller sit liv. Men bogen er derimod et glimrende eksempel på, at ikke alt slutter som man havde håbet eller ønsket det.


"Goodbye, I say, goodbye, as I disappear little by little into the middle of the middle of my own spectacular now."

2 kommentarer:

  1. The Spectacular Now! Jaaa - jeg kunne ret godt lide den, netop fordi - som du nævner - at Sutter ikke er den "normale" hovedperson... til gengæld er han vildt sjov. Jeg kan ret godt gode lide kontrasten mellem Sutter og Amiee - og de følelser, man får for dem. For egentlig får man jo mere sympati med Aimee end Sutter, hvilket - jeg - synes burde være anderledes, når det nu er ham, som bogen handler om :)

    Jeg havde en eller anden teori om hvorfor den sluttede, som den gjorde... men jeg kan ikke huske den :( Til gengæld elsker jeg den sidste sætning i bogen! Den siger vel lidt, at han aldrig kommer ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes den ville have været bedre, hvert fald for mig, hvis han havde lært noget - altså ændret sin sti i livet, men det gør han ikke :/

      Slet