fredag den 7. februar 2014

YOU NEED TO READ THESE BOOKS!!


En rigtig anmeldelse kan jeg simpelthen ikke finde ud af, at lave. Jeg er simpelthen for begejstret! Men alligevel ville jeg gerne sprede disse to bøgers pure awesomehed! For det er virkelig, hvad de er! 

Hvis du har bare en lille forkærlighed for fantasy, så.læs.disse! Serien hedder Penryn & the End of Days og starter med 1'eren, Angelfall og fortsættelsen, World After (3'eren kommer til Juni og jeg er ved, at dø af spænding. Bogstaveligt talt. Min iltmaske ligger til højre for mig)

Dystopi er en genre der er sprøjtet ud på markedet og efter et par halvsløje af slagsen (Delirium, Divergent, The 5th Wave und so on..) er det lidt som om jeg har opgivet genren. Og hvis du, ligesom mig, sidder og længes efter noget der er Hunger Games-spark-i-røven-af-sejhed-værdig, så look no further! Det er Penryn and the End of Days du skal have fat i! 

Og når jeg så fortæller, at det rent faktisk handler om engle(!) så bliver det bare endnu vildere. Jeg siger engle-bøger! og jeg tror vi er mange der med rædsel tænker på katastrofen der var Hush Hush og Fallen (jeg har stadig traumer efter dén), men så er det fandeme fedt, at Susan Ee kan redde hele den genre og få mig til, at stole lidt på verden, igen. 

Hvis jeg skal lave et lille oprids om, hvad de handler om, kommer det her: Verden er gået shit-bat-crazy! En kæmpe invasion af engle har fået jorden til, at minde om apokalypsen og menneskeracen er nu stille og roligt ved, at blive udraderet. I den nye verdensorden er det alle for sig selv og en kamp for overlevelse. Det er i forvejen ikke en let opgave for vores hovedperson, Penryn, der både har en mentaltforstyrret mor og en lillesøster der er lam, fra taljen og ned, hun skal beskytte. Men når man hele livet har måtte beskytte både sig selv og sin søster, fra sin mors vanvid, har man måske en lille fordel når det hele går amok. Men en dag går det galt; Penryns lillesøster, Paige, bliver kidnappet af en gruppe engle og som om dét ikke var slemt nok i sig selv, så går der rygter om, at der foregår nogle creepy eksperimenter på børn, og resultaterne er gruopvækkende. Penryn kæmper nu ikke blot for sin egen overlevelse, men også i en kamp mod tiden for, at finde sin søster inden det er for sent. 

Penryn er en absolut vidunderlig hovedperson. Ekstrem sej og hård, villig til at gøre hvad som helst for, at beskytte Paige (Vi kan jo godt lide de der selvopfodrende søstre - Katniss og Prim, anyone??). Og bøgerne er actionpacked' fra første side og fyldt med creepy suspense. Fedt twist med, at tage noget der emmer af 'godhed' og gøre det til en absolut rædsel af ondhed! Det er en stående klapsavle fra mig af!

For fanden de er altså gode! 

6 kommentarer:

  1. Åh men de er altså bare så grimme! Og frygter lidt, af uvisse årsager, at det er sådan noget meget deskriptivt noget. Ja ja, fordommene lever ibedste velgående. Kan du mon afkræfte min frygt? Jeg tror, jeg vil hade dem. Men du sælger dem bare så godt. JEG ER BLEVET SPLITTET NU. HJÆLP!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad, grimme?! Nej de er da flotte!! :O Men anyways, jeg vil ELSKE, at afkræfte din frygt! De er slet ikke mega deskriptive! Altså jeg synes de er meget handlings-orienteret og fyldt med action/ting-der-sker.

      Og så synes jeg ikke de minder om noget man har læst før, eller måske lidt Hunger Games, fordi de er så actionpacked og, at man bliver fuldtsændigt opslugt.

      Måske du kan finde 1'eren på bibliotek.dk og se om de er noget for dig? :))
      ^^du havde fået dem af mig, hvis vi var blevet makkere i din bogleg ;) ha

      Slet
  2. Den har jeg haft til at vente på min Kindle siden januar 2013 kan jeg se - den var nemlig gratis dengang ;) Måske burde jeg læse den snart. På den anden side - det lyder som om jeg burde vente til juni og læse dem alle tre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde også haft 1'eren liggende et ret langt stykke tid, men jeg synes du skal læse dem hurtigst muligt - ellers glemmer du dem bare når du har poppet babyen ud ;)

      Slet
  3. Jeg er HELT enig med dig!
    Har også været ret deprimeret over det ret tarvelige udvalg af YA dystopi med enten dumme/ugennemtænkte historier eller irriterende heltinder og instalove. Penryn er alt andet, og jeg elsker, at man slet ikke gætter hvad der kommer til at ske, og at Ee har truffet nogle ret "hårde" beslutninger ift. handlingen!

    Elsker, elsker, elsker! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt, at finde andre der også har opdaget deres genialitet! Du har nemlig helt ret mht. dine bemærkninger omkring meget af det dystopi der flyder på markedet.

      Slet