lørdag den 1. marts 2014

BOOKISH ACADEMY AWARD

jeg har måtte tage en hård beslutning. Jeg er nemlig nået en alder, hvor jeg simpelthen ikke kan klare begge dele. Jeg taler om den hårde beslutning det var, at vælge imellem Irene og Simones danske read-a-thon der foregår i dag og så Oscar-showet der finder sted søndag nat (ja, det er nat efter kl 23...). Jeg har altså valgt, at forsøge at holde mig vågen så jeg kan se om Leo monstro endelig skulle hive guldmanden med hjem (jeg håber!!). Jeg har langtfra set alle filmene der er nomineret som Best Picture eller de andre kategorier, men jeg hepper altså på Wolf of Wallstreet for den var craycray og det var altså noget skuespil der er værd, at belønne! Selvom jeg hepper på ulven så må jeg ærligt tilstå, at jeg regner med at det er filmen 12 Years a Slave der vinder. Den er storfavorit og har "oscar-vinder" skrevet ud over det hele. Derudover håber jeg, at J-law vinder i kategorien Best Supporting Female, det kunne jo være mega sejt, hvis hun fik den 2 år i træk - selvom det tror jeg, at der er meget små chancer for, at hun gør. 

Men nu til, hvad det egentligt skal handle om; Oscar-uddeling for bøger! Det er oprindeligt en 'leg'/tag(?), som har floreret på Youtube, men jeg tænkte at det var ret sjovt og aktuelt lige, at hive den frem herinde. Det er altså alle de velkendte kategorier, som er oversat til nogle man kan hive ned over bøgerne - jeg har skrevet i parentes, hvad de oprindeligt hedder, til dem der måske er lidt svære, at gennemskue. Jeg har forsøgt kun, at nævne en bog én gang, men altså.. Det var lidt svært med nogle af dem.

Best male protagonist: Ryan Dean West fra Winger! Jeg synes faktisk det er lidt sjældent med gode mandlige hovedpersoner i YA-genren, så Ryan Dean var en kæmpe glædelig overraskelse. Med ham kom man ligesom ind bag 'facaden' på, hvad der egentligt foregår i sådan et teenage drenge-hoved.
















Best female protagonist: Rose Hathaway fra Vampire Academy! Inkarnet kick-ass heroine der ikke finder sig i noget. Hun er den sejeste.
















Best plot twist (cinematography): A Storm of Swords af George R.R. Martin. Dét er virkelig helt sindssygt, hvad han finder på i den bog. Ohmagod, still not over it!
















Best book cover (costume): Alkymisten dansk jubilæums udgave. Se lige, hvor pæn den er!
















Best male/female sidekick (supporting role): Ron fra Harry Potter! Min absolut yndlings sidekick fyr! Den kvindelige pris må desuden gå til Hermione - det kan ikke være anderledes. Hun er jo den ultimative bedste kvindelige birolle, nogensinde.
















Most creative world (org. screenplay): A Song Of Ice and Fire serien! Jeg ved godt, at jeg allerede har nævnt 3'eren i serien, men altså, det kan bare ikke være anderledes. Næst efter Ringes Herre har ASOIAF den mest 'fuldstændige' verden jeg nogensinde har læst. Den er opbygget til perfektion og har ingen huller eller mangler. Westeros kunne seriøst være et sted der virkelig fandtes, altså hvis der eksisterede drager..
















Best book to movie adaption: The Great Gatsby. Shit denne var svær! Jeg mener, Catching Fire var SÅ tæt på, men altså jeg bliver jo nødt til, at prøve at mindske gengangerne. The Great Gatsby var ekstravagant og vidunderligt 'for meget', lige i 20'ernes vilde party-ånd!
















Best new author you've discovered (best director): Susan Ee der har skrevet Penryn and the End of Days-serien. Det kunne også have været Paulo Coelho (Alkymisten) eller Andrew Smith (Winger).
















Best action plot (visual effects): Hobbitten. En epic quest, sværd og drager, det er noget jeg kan lide!
















Best book to movie soundtrack: Catching Fire! Det soundtrack var jo iiinsane!! Andre bøger-til-film-soundtrack jeg har holdt virkelig meget af: The Great Gatsby (Florence + The Machine) og Hobbitten 2: Desolation of Smaug (Ed Sheeran). Men Catching Fire havde over-all det stærkeste hele soundtrack og vinder derfor.
















Best stand alone (best picture): The Fault In Our Stars af John Green. Selvfølgelig. Så smuk og så god.

3 kommentarer:

  1. Jeg håber virkeligt (nok ikke så overraskende), at J-Law vinder den Oscar - igen! Men du har måske desværre ret i, at de ikke giver til den samme to år i træk, selv om det er forskellige kategorier :/
    Hvem, håber/tror du, ellers kommer til at vinde de forskellige? Jeg så Gravity i går, og synes klart, at Bullock har fortjent for "leading lady"-kategorien. Og så skal Leo selvfølgelig have sin Oscar - endelig!! Herudover hepper jeg klart på Frozen, både for bedste animerede film og for bedste sang. Ingen af de andre film (jeg har set) i animationskategorien kommer jo op på niveau med Frozen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det ikke samme kategori med J-law? hun vandt da sidst for sin rolle i Silver Linings, som var supporting?
      Oscar-showet er jo fyldt med uskrevne-regler og politik, så jeg tror altså ikke hun får den 2 år i træk.
      Jeg tror måske Christian Bale kunne gå hen og vinde for sin rolle i American Hustle, det synes jeg der er tale om i krogene.

      Slet
    2. Hendes Oscar sidste år var for actress in a leading role :) Men princippet er sikkert - desværre - det samme dog :/
      Jeg har også hørt, at Bale er manges favorit til den kategori - men jeg syntes faktisk ikke, at han var noget sådan ekstra exceptionelt deri :S Han "strålede" i hvert fald ikke så meget i mine øjne. Nu har jeg selvfølgelig ikke set Wolf... endnu, men Leo er bare altid god, synes jeg.

      Slet