søndag den 2. marts 2014

FEBRUAR WRAP UP

Hey, jeg synes faktisk disse 'wrap up'-indlæg er ret så geniale, på den måde får jeg nemlig mulighed for, at tale lidt om alle de bøger jeg får læst, også dem der aldrig får en hel anmeldelse for sig selv, inde på bloggen. Juhu for det. I Februar har jeg haft en relativ god læsemåned! Det er blevet til hele 10 stk fordelt på både kindle og papir.

The Spectacular Now af Tim Tharp: Det var en anderledes slags YA contemporary end den man ellers er vandt til. Jeg kunne ikke helt finde ud af, hvorvidt jeg kunne lide hovedpersonen Sutter, egentlig fandt jeg ham lidt usympatisk og den måde, hvorpå han udnytter Aimee synes jeg slet ikke var i orden. Dog synes jeg, at det var forfriskende med en bog i den genre, hvor alting ikke nødvendigvis ender godt eller hovedpersonen finder sin lykkelige slutning. Nogle mennesker har simpelthen bare valgt den forkerte sti i livet, og kan ikke finde tilbage igen.

The Opportunist af Tarryn Fisher: Nøj hvor var The Opportunist en kæmpe omgang bras! Det overdrevet drama og problemer, hvor der absolut ingen er. Det handler kort og godt om det her (eks)par der ikke længere er sammen fordi Olivia har gjort et eller andet MEGA forfærdeligt, men som man selvfølgelig først for af vide, hvad er til sidst. Selvom de ikke længere er sammen - fordi olivia gjorde et eller andet MEGA sindssygt - så kredser de stadig om hinanden, og hele bogen er en 'vi kan ikke være sammen, men vi har helt vild meget lyst, men shit det kan vi ikke.. pga dig Olivia..'. Jesus fucking christ altså. Nå ja, men det der helt vilde sindssyde, som Olivia havde gjort? Hun slog op med ham, efter at han havde været hende utro..... Komplet-mega-overdrevet-latterligt. Jeg orker det ikke.

Angelfall af Susan Ee: En af de absolut bedste bøger jeg har læst af 2014 (jaja, vi har kun været igennem to måneder, men stadig). En virkelig gennemført dystopisk verden, hvor engle er de slemme fyre og mennesker er endt, som bytte og laboratorieforsøg. Jeg eeelskede den! Penryn er en absolut vidunderlig hovedperson og jeg sad med hjertet i halsen af spænding for, at se om hende og hendes familie ville klare den. Gisp.

World After af Susan Ee: Efterfølgeren til Angelfall. Det er begrænset hvor meget jeg kan sige uden, at spoile. Men altså, den er fandeme absolut ligeså fed som 1'eren. 

Eleanor and Park af Rainbow Rowell: Hold nu op, hvor var der mange der læste Eleanor and Park i februar! Jeg tror det kom sig af den danske oversættelse og anmeldereksemplar. Jeg var desværre ikke ligeså overbevist og glad for den, som mange andre. Jeg synes personligt, at jeg har læst bedre YA der var både 'sødere', men samtidigt alvorlige. Et af mine problemer lå hos Eleanor, jeg kunne ikke sympatisere med hende. Hun var konstant sur og grumpy, så til sidst kunne jeg ikke rigtigt deale med hende mere.

It's Kind of A Funny Story af Ned Vizzini: En bog om depression og psykisk lidelse skrevet af en forfatter der selv har været indlagt med svær depression og som desværre begik selvmord sidste år. Det var tydeligt igennem hele bogen, at forfatteren selv har haft lidelsen tæt inde på livet. Måden hvorpå man følger Craig og er 'inde i hans hoved' er ekstremt autentisk og troværdigt og det hele er beskrevet med en snert af humor og ironi, så det tunge emne bliver håndterbart.

Throne of Glass af Sarah J. Maas: En kvindelig snigmorder der skal kæmpe for sit liv og frihed i en konkurrence om, at blive kongens personlige assassin. Under konkurrencen sker der selvfølgelig en masse mystiske og uhyggelige ting og Celaenas konkurrenter begynder på mystisk vis, at forsvinde en efter en. Spændende og underholdende fantasy med en stærk kvindelig hovedrolle, det kan vi lide!

Anna and the French Kiss af Stephenie Perkins: Åh, den perfekte romantiske, søde fluffy historie. Det er sommer, venskaber, den første forelskelse og ikke mindst; Paris! Mens jeg læste Anna.. fik jeg en helt ekstremt længsel efter den franske hovedstad og alt hvad det indebærer. Den perfekte bog, hvis man lige har brug for en humør-løfter.

Lola and the Boy Next Door af Stephenie Perkins: En efterfølger, og så ikke rigtigt alligevel, til Anna and the French Kiss. Nogle af personerne fra 1'eren optræder kort, men det handler alligevel om nogle helt andre. Desværre synes jeg ikke, at denne kunne leve helt op til dens forgængers status. 

A Feast for Crows af George R.R. Martin: 4'eren i A Song of Ice and Fire, som jo selvfølgelig(!) er vildt god, men egentlig havde lidt stil, som en slags 'efterfølger' til 3'erens epicness og et slags oplæg til hvad der kommer til, at ske i 5'eren. 

4 kommentarer:

  1. 10 bøger i februar!??!! Maja, hvordan gør du?! Dejligt at læse, at så mange af dem var gode! :D Så ved man, at det har været en god måned.

    (okay, nu hvor jeg kigger på det - så har jeg faktisk selv læst 4 bøger i februar ... gade vide hvordan dét er sket)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige for tiden bliver bøgerne brugt, som en flugt fra alle de seriøse studie-ting, jeg orker ikke helt at deale med dem, nemlig. :O

      - og hey, det er sguda mega godt klaret!! Wouhu

      Slet
  2. Dejligt udvalg af bøger, du har tygget dig igennem! Jeg ser frem til at læse 'Throne of Glass' (forhåbentlig i løbet af de næste måneder) og er enig i 'Eleanor og Park' - den fængede mig ikke rigtig.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en okay blanding i februar :) God fornøjelse med Throne of Glass, når du når dertil.

      Slet