tirsdag den 15. april 2014

OCEAN'S ELEVEN / THE ITALIAN JOB - SET IN MORDOR


Jeg ved ikke hvad det er, men jeg er virkelig gået helt bag af dansen både med hensyn til blogging, men også læsning, i April. Jeg har seriøst kun læst én eneste bog i hele April. Jaja, godt nok er måneden ikke færdig endnu, men det er altså meget ulig mig. Måske har det bare været pga. alle mine aftaler (uh vigtig type..) eller også sidder jeg bare godt og grundet fanget i sådan et træls reading-slumps hul. Er der nogle der vil være rare og kaste en rebstige ned, så jeg kan komme op?

Og det er ikke engang fordi, jeg ingen ideer har - jeg har nemlig hovedet fyldt af ting jeg gerne vil skrive og tale om, endda et nyt video-anmelder-koncept, jeg godt kunne tænke mig, at afprøve, men det er bare som om jeg aldrig rigtigt når, at føre det ud i livet. Men så er det rart, at følge med hos alle de andre inspirerende bogbloggere og se, at de stadig kan holde fanen højt og levere en masse dejlige indlæg. 

Men det skal ikke være selvynk og brokkerier det hele, for min eneste lille læste bog i April, vil jeg gerne knytte et par ord til. 

The Final Empire er første bog i Mistborn trilogien og hvis du, ligesom jeg, har en lille forkærlighed for fantasy, eller måske godt kunne være interesseret i genren, så synes jeg du skal læse med. Jeg kan som sagt, rigtigt godt lide fantasy, men er ærlig talt også ved at være kørt lidt træt i alle kærligheds-fortællingerne. Der er næsten altid et romantisk forhold, som er en del af historien, og virkelig tit så ender det romantiske med, at være af handlingsmæssigkarakter ligeså vigtigt, som selve hovedplottet. Og efter jeg har færdiglæst A Song of Ice and Fire, så vil jeg egentlig gerne have mere af samme skuffe - altså kick ass fantasy, hvor der ikke er en 'eneste ene' der går ind og forsøder tilværelsen hos hovedpersonen. 

Og det er dæl-dulme svært, at finde, synes jeg! Men hvis i har lidt af samme problem, så frygt no more! Hjælpen er på vej, i form af The Final Empire! En lille tyksak på omtrent de 650 sider, der indeholder old school fantasy. Og med 'old school' mener jeg fantasy, som det er i fx. Skammerens Datter, Eragon og A Song of Ice and Fire. Det er lidt, som fantasy var 'i gamle dage' - altså Tolkien-dagene. Og det er jo fedt!

For lige, at give en briefing omkring handlingen, så kan jeg sige, at i skal forestille jer, at en ond dude ála Sauron, vandt slaget om ringen og han hersker nu. Ting er gået rimelig meget nedad bakke siden. Solen er blevet en konstant blødende rød farve, der falder aske ned fra himlen, alt der var grønt og frodigt før, er nu blevet brunt og gråt og om natten flyder der en tung og altopslugende tåge igennem landet. Befolkningen er delt op i to: de 'adelige' der hjalp Fyrsten med, at erobre verden - de lever selvfølgelig i sus og dus, og så Skaa-befolkningen, der er omvandrende slaver, hvis liv stort set ingen værdi har. Livet er altså blevet rimelig træls, så at sige.

De 'adelige' er født med visse magiske evner, som man via strenge reproduktionsregler, holder væk fra Skaa-befolkningen (det er simpelthen ulovligt, at mikse de to befolkningsgrupper), men ind imellem er der afkom af adelige og Skaa, der slipper igennem nåleøjet, og endnu sjældnere har disse afkom arvet lidt magi fra deres adelige slægtninge. Disse personer bliver kaldt Mistings

Og det er sådan en gruppe af Mistings, som vi følger. En ulovlig undergrundsgruppe med helt særlige evner, er nemlig blevet hyret af oprørerne til, at skaffe landet tilbage til tiden før The Lord Ruler. Og det er således i bedste Ocean's Eleven og The Italian Job-stil, at vores lille tyvegruppe skal plotte og planlægge for, at få et oprør på benene, skabe splid mellem de adelige fraktioner, afskære landets økonomi og dermed knække Fyrstens greb om landet.

Det er god underholdning og i kraft af det der 'tyve-job'-tema, så minder det faktisk slet ikke om noget jeg har læst før - det er både underholdende, men også spændende og mystisk, som når fantasy er bedst.

Hvis det ikke fremgår af min tekst, så kan jeg sige, at jeg er vildt begejstret og kaster hermed en anbefaling ud til alle jer læsere.

4 kommentarer:

  1. Dejligt at du også synes om den. Jeg kan heller ikke lade være med at anbefale den til alle og enhver der gider at høre efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes bestemt den var god! :D

      Slet
  2. Det er nemlig rigtig - det er en skøn bog! Jeg glæder mig meget til at læse de to næste bøger og er ret spændt på, hvad der mon vil ske i dem. Slutningen på denne bog overraskede mig faktisk - og det er bestemt ikke en skidt ting, for jeg hader, når bøger er alt for forudsigelige.

    God påske :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til, at læse videre. Jeg synes der var mange ting der 'sluttede' i 1'eren, hvor jeg måske havde forventet at de ville fortsætte i de næste (hvis det overhovedet giver mening, det er jo lidt svært, at beskrive uden at spoile)

      Slet