fredag den 9. maj 2014

FRA TBR-DÅSEN: THE AGE OF MIRACLES

Jeg ved godt, at jeg er noget nær verdens dårligste blogger for tiden og, at det er pissetræls hele tiden, at høre om 'jeg er mega stresset blablabla'. Så skal vi ikke bare lade den ligge dér. Men jeg tænkte lidt, om der var interesse for, at høre hvad det egentlig er jeg brokke-stresser så meget over?  Jeg skriver opgave i et fag der hedder Litteratur og Litteraturformidling, og arbejder sammen med en anden, om et projekt der skal kortlægge mulighederne for, at finde relevant skønlitteratur når man, hverken kender titel eller forfatter. Det er en smule teknisk, for vi går bl.a. ind og ser på informations arkitekturen på hhv. Saxo.com og online biblioteksdatabaser. Ekstremt kort fortalt. Meget skønlitteratur bliver indekseret efter genre, og meget bredt fx. 'krimi', men mange gange kan det være en bestemt følelse, man leder efter, når man er på jagt efter ny litteratur, og der bliver søgesystemerne udfordret. Så, det er altså hvad jeg beskæftiger mig med indtil d. 26 maj. 

Men nu skal det handle om min seneste læste bog. Jeg har nemlig for 2. gang trukket en bog fra min TBR-dåse og det er altid med en tøven, at jeg går hen og løfter låget, for jeg har det lidt sådan, at når jeg har trukket en seddel, så skal jeg læse den, men hvad nu hvis det er en mega lang bog jeg trækker, eller at jeg bare ikke har lyst til, at læse den, gisp. Men indtil videre har er jeg blevet glædeligt overrasket, for når jeg trækker en bog, så tænker jeg altid 'nå ja, den har jeg jo også', og så er det som om, at jeg lige får et ekstra incitament til, at påbegynde den. 

The Age Of Miracles er en sjov blanding af en 'coming of age'-story og en fortælling om jordens undergang. Den bliver fortalt fra 12 årig piges synsvinkel og handler om, hvordan det er at vokse op, mens jordens rotation bliver langsommere og langsommere, alt dyreliv uddør, planter kan ikke vokse og solens stråler er så radioaktive, at man må vende op på nat og dag, da det er for farligt at færdes ude i solen. På sin vis kan man vel kalde den dystopisk, men der er bare ikke nogle af de særlige kendetegn vi kender fra den genre, der er ikke kaos eller en sindssyg og magthungrende regering der har gjort folket til slaver. The Age of Miracles er derimod meget realistisk og giver gode videnskabelige forklaringer på, hvad det er der sker med jorden og hvis vi en dag, skulle befinde os i den situation, at jordens dage var talte, så kunne jeg godt forestille mig, at det ville ske sådan, som det bliver beskrevet i bogen. Ingen zombier eller vampyrer, men derimod undergang i form af nedsmeltning af jordens magnetfelt, radioaktivitet og naturkatastrofer. Det lyder meget dramatisk, men bogen var alt andet end dét, det hele bliver beskrevet meget rationelt og roligt. Hvis man er interesseret i et anderledes take på jordens undergang, så synes jeg man skulle prøve The Age Of Miracles.

10 kommentarer:

  1. Hej! Jeg har for nylig fundet din blog og synes den er rigtig fin :) Hvordan faldt du over bogen egentlig? Og vi går begge på IVA i øvrigt og jeg tror vi måske havde time sammen med KBP sidste tirsdag :)
    Mange hilsener, Ann-Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor sjovt, men godt nok har jeg også KBP, som underviser, men det er efterhånden et par tirsdage siden, at jeg har været der. Jeg har nemlig fået et job, hvor jeg arbejder om tirsdagen så har primært lavet hjemmestudie i IAS.

      Hvordan jeg faldt over bogen, enten var det via Goodreads eller nogle booktubers, det kan jeg sørme ikke lige huske :)

      Slet
  2. Nøj hvor er jeg vild med din trøje. Hvor har du den fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, men den er 'desværre' fra USA ;)

      Slet
  3. Ææælsker både bog (coveret, forstås) og trøje! Hende Mathilde er en sød en! (og bogen er hermed sat på to-read) :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Mathilde er en sød én, ja! ;) :p

      Slet
  4. Sikke en fin trøje ;););)

    SvarSlet
  5. Hej Maja, fed blog! Jeg faldt lige over dine skriverier i en anden forbindelse (dine brunkager), men så så indlægget her om din opgave! Den lyder ret interessant og tæt på noget jeg selv har beskæftiget mig med på uni. Må jeg se den når I er færdige? :)

    vh
    Esben

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esben.
      Jeg håber du kunne bruge opskriften, selvom det måske er lige vel tidligt og bage brunkager ;)

      Mht. opgaven så er det jo ikke kun mig der bestemmer, men også min partner og da vi ikke rigtigt kender dig så må svaret blive nej. Men tak for interessen :)

      Slet