mandag den 16. juni 2014

CURRENTLY READING: EN ORDENLIG MOPPEDRENG

Lige for tiden læser jeg en skæppe skøn bog på de nogle og 800 sider, lidt af en mursten men det er helt okay når den er ligeså spændende som denne! 

Der er selvfølgelig tale om Alexandre Dumas' ("Dumbass" - name that movie) Greven af Monte Cristo! Den er seriølle god! Måske skyldes min glæde over bogen, den gode oversættelse, for jeg har måske lidt på mistanke at jeg ikke ville finde den helt så overbevisende på org. sprog (fransk...) ej heller i den engelske version, men denne fra 2014 er altså top fin! Jeg har flere gange set filmen fra 70'erne og kender derfor godt historiens hovedtræk, men alligevel sidder jeg på kanten af sædet for den er vitterligt spændende og medrivende! Slet ikke klassiker-kedelig, som er et begreb jeg operer med (i ved de "gode bøger" som i virkeligheden bare er jævnt kedelige)

Jeg har i forvejen en forkærlighed til historisk fiktion og så er jeg vist nok også rimelig frankofil af hjerte, men alligevel kan jeg kun give min største anbefaling til jer derude om at læse den. Den handler om straf og hævn, som vi jo allesammen ved er en dish best served cold og det forstår Edmond Dantes, vores hovedperson, virkelig at fuldføre til topkarakter! 

Jeg mangler kun lidt under 50 sider før jeg er færdig og jeg ærger mig allerede over, at Dumas' anden roman De Tre Musketerer ikke findes i samme serie fra Rosinante, øv for filan! Er der monstro nogle af jer derude der ved, hvor jeg kan finde en god udgave af dén henne? For jeg er virkelig blevet hooked på Alexandre Dumas' skrivestil og historiefortælling.

Jeg tænker desuden at det er en god sommerferie-bog, jeg kan hvert fald godt lide lidt tykke bøger til min ferie, hvor jeg rigtigt har tid til at dykke ned i dens verden og nyde den til fulde. Så man skal altså ikke blive skræmt af dens sidetal, læsningen går virkelig hurtigt og let derudaf og den er ikke slet ikke 'tung' eller langsommelig. 

Som altid vil jeg gerne høre hvad i selv læser for tiden :)

15 kommentarer:

  1. Fedt! Den bog har længe stået på min to-read-liste! Jeg er meget begejstret for De Tre Musketerer, men mangler ligesom du en flot udgave - har flere gange overvejet at købe en brugt læderindbunden udgave hos et antikvariat.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm, jeg tror ikke jeg ville gide sådan en lædersag fra antikvariet - så er oversættelsen tit gammel og dårlig :/ Nej jeg ville hellere ønske Rosinante gad oversætte den også, for det er de altså gode til.

      Slet
  2. Det er en af de bøger, som jeg også gerne vil have læst engang, godt at høre, at den er god! Synes at de der udgaver fra Rosinante er virkelig flotte. Jeg læser Mrs Dalloway af Virginia Woolf, som er rigtig god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er meget god! Det er egentlig ikke fordi jeg synes den er specielt flot, men oversættelsen er super god og det betyder meget når det er sådan en gammel bog, synes jeg.

      Slet
  3. Først og fremmest:
    "-The Count of Monte Crisco...
    -That's "Cristo" you dumb shit.
    -...by Alexandree Dumb-ass."
    Shawshank Redemption FTW, din bror og jeg bør lave (eller måske bare joine, den findes garanteret allerede!) en klub.
    Er stadig lidt intimideret over længden, men måske det kan blive et sommerferieprojekt. Har ligesom dig lettere ved de længere bøger, når man ikke har alt muligt andet hængende over hovedet samtidigt ;P

    SvarSlet
    Svar
    1. JEG VIDSTE JEG KUNNE REGNE MED DIG!! :D

      Hvert fald, sæt den på din sommerferie-liste ;)

      Slet
  4. Det er sjovt, nu har jeg fra flere hørt at den er fantastisk. Selv har jeg prøvet gang på gang at læse den, men kommer ikke længere end 1. kapitel. Den oversættelse jeg har er fra 1991, det kunne måske være jeg skulle prøve med den nye oversættelse og se om den er bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne sagtens være oversættelsen den er gal med, eller måske er det bare ikke din kop the - den chance er der jo også ;)

      Slet
  5. Ih, hvor skønt at du nyder bogen så meget. :D Selv har jeg det helt modsat, jeg foretrækker korte, lette bøger i min ferie. :P

    Generelt synes jeg kun at jeg har hørt godt om Rosinantes klassiker-serie, inkl. oversættelserne. Hvis ikke det havde været for længden, så havde jeg for længst læst "Forbrydelse og Straf", men det er altså virkelig en bog, jeg godt kunne tænke mig i en lidt mere handy udgave. Eller måske bare opdelt i flere bind. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er meget god! Kan kun anbefale den videre!

      Jeg har engang prøvet med Forbrydelse og Straf, men den fangede altså ikke rigtig :/

      Slet
  6. Den ér bare god - og ikke kedelig, haha, selvom det jo er en klassiker :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Fuck ordet klassiker. Adrg, det er bare begyndt at ligge helt utroligt dårligt i min mund, især med det store fokus der er kommet på dem her i bogblogger-land.

      Faktisk er det den bog i den genre (i will not say it..) der har været allermest gammeldaws spændende. Den og så Wuthering Heights, de andre bøger i samme genre, som jeg har læst har slet ikke været nær så spændende, de har haft andre kvaliteter, men spændingen haltede efter.

      Slet
    2. Men det er jo netop det der er problemet med den 'genre' - det er jo nærmere bare en stor paraply hvor aaaalle mulige bøger, forskellige genrer, bliver proppet ind under! :D Og så er det jo klart, at man vil kunne lide nogle, og hade nogle andre :D Det er noget bøvl med det der k-ord ;)

      Slet
  7. Uh, det er min kærestes favoritfilm, og har flere gange overvejet at læse den, netop fordi han elsker den så højt - men wow, 800 sider i en bog - er den overhovedet til at bladre i? ;-)

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må se at få genset den, for det er efterhånden et par år siden sidst!

      Lad dig ikke skræmme af sidetallet, den er fast-paced! Og så er denne udgave faktisk rigtigt god størrelsesmæssigt så det er intet problem at sidde med den :)

      Slet