torsdag den 5. juni 2014

STATUS FOR MAJ


Maj har været den sløjeste læsemåned for mit vedkommende. Projektdeadline og lidt mere tosomhed med min kæreste har virkelig gjort et indhug i min tid til bøgerne. Alt i alt er det blevet til 6 bøger, hvor to af dem hhv. har været Kindle og biblioteksbog.

De to bedste fra Maj har uden tvivl været Mit Liv Som Geisha og About a Boy.
Mit Liv Som Geisha er jo efterhånden en 'gammel' bog der hærgede bestseller-listerne for nogle år tilbage, men jeg nåede altså aldrig helt med på bølgen, men nu har jeg fået den læst - og jeg kan helt sikkert anbefale den videre, hvis man generelt kan lide historisk fiktion! Og så synes jeg faktisk det var sjovt at læse om en helt anden kultur, som er totalt anderledes end hvad vi er vandt til. Mange af de populære historiske romaner foregår jo i enten Europa eller USA, og det er trods alt tættere på vores virkelighed - også selvom de er sat i fx. middelalderen. Nu er jeg hvert fald blevet en hel del mere nysgerrig på bøger der omhandler asien, så hvis i har nogle anbefalinger så bare fyr løs (er det bare mig, men er bøger i den 'genre' ikke lidt svære at finde?)!

About a Boy er en skøøøøøøn bog der er fuld af humor og skæve karakterer. Den er især meget britisk i sin humor, så dét skal man helt klart være til og så er den fyldt med 90'er referencer, hvilket jo altid er fedt (synes jeg). Nick Hornby har jo skrevet virkelig mange bøger og jeg har indtryk af, at ikke alt er lige godt, men hvis i har læst andet end About a Boy, og som var godt, så må i meget gerne skrive en kommentar.
Jeg prøvede desuden at se filmen efter jeg havde læst bogen (med Hugh Grant), men det var godt nok ikke nogen succes, den var virkelig kedelig og meget 00'erne på den ufede måde (og så synes jeg at ham der spiller Marcus ligner djævlen i barneform). Så helt klart: læs bogen!

Som altid, så fyr lige en kommentar af, hvis i har læst noget godt i denne måned - og for sin skyld også, hvis i har læst noget juks, så ved hvad jeg skal undgå ;)


8 kommentarer:

  1. Åh ja, Mit liv som Geisha er bare en dejlig bog. Hvis du ikke har læst Vilde Svaner af Jung Chang, så er den anbefalelsesværdig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Feeeedt, den vil jeg tjekke ud! :D

      Slet
  2. Jeg kan også anbefale forfatteren Lisa See. Jeg har læst hendes bog Pæonpavillonen, hvor man følger historien fra et genfærds synsvinkel. Det lyder mærkeligt, men det fungerer! Jeg skal i hvert fald have læst de andre bøger hun har skrevet, der alle omhandler Kina i gammel tid.

    Fun fact: Marcus i About a Boy er Nicholas Hoult, altså ham fra Warm Bodies og de nye X-Men film :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det fantasy, eller hvad? :)

      Ja, det opgade jeg da jeg lavede en googling. Han er stadig ikke super flot, men de der psykopat-djævle-øjenbryn er dog ikke så fremtrædende længere ;)

      Slet
  3. Hvis du vil læse mere om asien, er den bedste serie jeg kan anbefale; the tales of otori af Lian Hearn. Der findes 5 bøger: Across the Nightingale Floor , Grass for His Pillow , Brilliance of the Moon, The Harsh Cry of the Heron, samt Heaven's Net is Wide der er en forhistorie til de 4 hoved bøger i serien.
    Og ellers kan jeg anbefale Maleren fra Shanghai af Jennifer Cody Epstein, der også er fantastisk.

    Du har ret i at de er lidt svære at finde, men til gengæld er så er alle dem jeg har stiftet bekendtskab med velskrevne og virkelig interessante. De er alle nogen af de bedste bøger jeg har læst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for anbefalingerne, dem vil jeg helt sikkert tjekke ud!

      Slet
  4. Altså jeg var vild med Hornbys High fidelity, men ved ikke rigtig noget om About a boy, så kan ikke rigtig sammenligne dem :D Men, den var i hvert fald god! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den handler om en cray-cray dame der går psyko på sin eks, ik? Jeg tror jeg har set filmen. Hvis den ikke er uhyggelig, så vil jeg overveje den ;)

      Slet