tirsdag den 28. oktober 2014

BOOKS WITH A SPOOK


Hallå man, så er der da vist nok nogle der har været i gang med sine krea-skills i billedredigeringen, hva!

Jeg bringer i dag en lille top tre over uhyggelige bøger, som man meget passende kan give sig i kast med nu når det er blevet lidt koldere og mørkere udenfor, og så er det jo Halloween nu på fredag, hvilket fremragende sammentræf! Jeg synes det er skide hyggeligt, at læse sæsonlæsning - det giver et ordenligt skub i retningen af at komme i højtidens rette stemning, men alligevel har jeg aldrig gjort mig super meget i Halloween/uhyggelige bøger. Og faktisk var disse tre bøger de eneste i den kategori på min hylde. Grunden til min manglende gyserlæsning er plain simpel, at jeg er en kæmpe kylling! Jeg kan simpelthen ikke overskue at bevæge mig den korte vej der er ud til toilettet, når det er blevet mørkt, hvis jeg har læst/set noget der skræmmer mig. Og det er på trods af, at jeg ellers var en ret habil gyserfilms-seer da jeg var ung (altså teenager, ik). Så jeg kan desværre heller ikke prale med, at jeg har læst alle tre bøger (så der er faktisk ikke meget top-tre over dette indlæg), MEN jeg har læst The Shining! Måske Stephen King's mest kendte bog? Og hvis der er nogle der kan udnævnes til King of Horror, så må det vel være ham?!

Hvis man er på markedet efter gys, så synes jeg bestemt The Shining er et godt bud - det er ikke den bedste bog jeg har læst og faktisk så klarede jeg også alle mine nattelige toiletture uden, at skælve for meget. Men jeg synes stadig den var god og lidt creepy noglegange. Det er især sjovt at læse den, hvis man har set filmen, jeg synes nemlig de er meget forskellige - især den måde hvorpå de to medier gør forskel på hvem/hvad der er det onde element. HVIS DU ALDRIG NOGENSINDE HAR SET/LÆST/HØRT NOGET OM THE SHINING/ONDSKABENS HOTEL, SÅ LÆS IKKE RESTEN AF DETTE AFSNIT. Filmen portrættere primært faren, som det onde, hvor det overnaturlige underspilles og pakkes lidt væk. Helt anderledes er det i bogen, hvor man ikke er i tvivl om, at det er hotellet der er bad guy numero uno.

Miss Peregrine's Home For Peculiar Children er vist ikke som sådan en egentlig gyser, men prøv lige at se det cover dér. Edderrådeme uhyggeligt! Og hele bogen er fyldt med gamle fotografier i samme stil - dét er altså noget der kan få mig til at genoverveje toiletbesøg når lyset er slukket. Derfor vil jeg sige, at man sagtens kan gå med MPHFPC som Halloweenbog!

House of Leaves er en sjov fætter! Altså ikke at det er en humoristisk bog, dette er nemlig en 'ægte' horror-bog, men sjov på den måde at den er craaaazy sat op/skrevet. Bogen har lidt en kult af fans omkring sig. Alle siger de, at bogen bestemt ikke er for alle, men hvis man virkelig giver den 100% af sin tid og tålmodighed så vil den muligvis kunne ændre dit liv for evigt - hold da op, det er da noget af en udmeldelse! Jeg kan ikke rigtigt beskrive bogens handling, for det er så sindssygt indviklet og jeg har ikke engang læst den endnu! Men hvad jeg har forstået, i korte træk, så handler det om et hus der er større indvendigt end udvendigt, og en familie der køber det - og så sker der selvfølgelig alle mulige shenanigans. Udover dén historie, så foregår der sideløbende en anden historie, om en journalist (tror jeg nok), der finder familiens videodagbøger/optagelser fra deres tid i huset, og han vil sætte sig for at finde ud af hvad der skete med dem. Alt det her foregår på samme tid, på siderne. I kan se på mit 3. billede at teksten er én stor forvirringskage af forskellige paragrafer og tekst der vender på hovedet. Og bogens set-up er også derfor jeg ikke har fået den læst endnu, det kræver virkelig at man afsætter alt sin tid og engagement når man går i gang med den, lidt af et projekt. Men jeg finder det utroligt interessant måden, hvorpå den udfordrer ens traditionelle opfattelse af hvad en bog er og hvordan den skal se ud.

Er gysere noget i gør jer i? Selv har jeg på fornemmeren, at det ikke er den genre der er mest udbredt, jeg synes hvert fald sjældent man hører om det. Og så beklager jeg, at der var så meget omkring toiletbesøg i dette indlæg..

11 kommentarer:

  1. Horror er min yndlingsgenre! Jeg har heller ikke fået læst House of leaves nu, fordi den netop er så vanvittig organiseret.. Tror jeg vil læse den i juleferien :)

    /Readerswall.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved endnu ikke hvornår jeg vil gå igang med den - det skal være når lysten er der 100%! :)

      Slet
  2. Sæsonlæseri er så hyggeligt - jeg skál også hvert år læse "Den Lange Vinter" af Laura Ingalls og "Børnene i Frostmofjeldet" når vinteren kommer, og dagen er ekstra kold.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig selv læst noget af Ingalls, men det lyder til at være to titler der virkelig passer til denne årstid :)

      Slet
  3. Uh! Jeg har straks tilføjet House of Leaves til min must-read-liste :-)
    Jeg elsker gysere/horror, så sjovt nok har jeg læst en del King gennem tiden. Lovecraft og Poe kan også anbefales (førstnævnte er dog ikke klassisk horror, men mere creepy fordi det er så mærkeligt).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Poe er jo selvsagt når man taler horror :D

      Slet
  4. Åh, jeg føler virkelig, at det passer så godt med de mørke historier nu her hvor mørket netop kommer og fylder det meste af min "dag". Jeg er stor horrorfan, og elsker creepy og skræmmende historier, selvom jeg også er blevet mere og mere en kylling når det kommer til gyserfilm - jeg aner ikke hvorfor!

    Jeg har også "House of Leaves" stående på hylden (og har haft det længe!), men den er nemlig et kæmpeprojekt, som jeg vil have ordentlig tid til at fordybe mig i en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at høre fra nogle der *har* læst House of Leaves, for det lader til at vi er mange der lige skal tage ekstra tilløb ;)

      Slet
  5. Jeg er virkelig vild med gys. Det er klart en af mine favoritgenrer, selvom det langt fra er hvad jeg læser mest. Et hit, det er det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så håber jeg du kan bruge nogle af disse forslag! :)

      Slet
  6. På trods af at jeg ikke selv læser meget gys, så synes jeg faktisk at det er et problem at der ikke findes mere gys på det danske marked. Og her mener jeg ikke nødvendigvis kun bøger på dansk, men bare generelt genren. Jeg tror næsten jeg ville være tilfreds, om det så var på russisk!
    Jeg har af og til fået spørgsmålet "Hvad kan du anbefale af gysere?" fra en kunde og så står man dér ... "Nja, du kan få en krimi. Var det noget?" :S Synes det danske bogmarked springer lidt for let hen over visse genre.

    Anyway, jeg læser ikke genren selv rigtig, så de sidste af slagsen jeg har læst, har været ungdomsgysere ala Dennis Jürgensen. :P Har dog et par stykker liggende på Kindlen som jeg egentlig ville have læst her til Halloween, men så kom livet lige i vejen. Oh well, de kan vel også læses resten af året. :P

    SvarSlet