søndag den 9. november 2014

BOGFORUM OG HVAD DER KOM MED HJEM


November.. Uden tvivl en af mine hademåneder (skarp konkurrence fra januar og februar). For mig er november mest af alt en 'fyldemåned', hvor jeg bare venter på at den kan få røven med sig og kalenderen siger December. Men november insisterer trodsigt på at være en tilbagevendende begivenhed hvert år og så man jo prøve at finde nogle lyspunkter. Og et af disse lyspunkter, der for mig, for november til at være tolerabel er BogForum! Men jeg adskiller mig nok ret meget fra alle de andre bogglade mennesker, som ligger et tæt pakket program over forfatter-interviews og signeringer - jeg gør nemlig ingen af delene. Jeg tager ikke på bogforum for, at møde forfattere eller få en krusedulle i den nyeste Jussi-bog og jeg synes egentlig det er ret kedeligt, at høre en forfatter 'i samtale' med hvem det nu engang er, som har fået tjansen som rygklapper. Og det er helt sikkert bare mig der er en mærkelig snegl, for bogforum er jo netop mest for dem der gerne vil møde forfatterne og ikke så meget for dem som egentlig bare kommer for, at snuse lidt til bøgerne - for lad os lige være ærlige, det er sgu ikke fordi der er nogen særlig økonomisk gevinst ved at købe sine bøger i Bellecenteret end ved den nærmeste Bog & Ide.

Og det er jo ikke engang fordi jeg ikke læser nogle af de forfattere, som Bogforum hiver hjem, for det gør jeg! Jeg tror bare, at jeg adskiller mig fra rigtigt mange andre læsere ved at skarpt opdele min pågældende læseoplevelse med den person der har skrevet bogen. Det er et meget bevidst valg når jeg vælger til dels at skære forfatteren helt ud af mit hoved. Jeg ved godt, at forfatteren på sin vis ejer bogen, men når jeg sidder med den, så er det min og jeg vil selv have lov til at opleve, føle og bedømme den, uden at jeg skal tage stilling til personen bag. Og det kan jeg ikke når mennesket bag kommer til at blive 'virkelig'. Et af eksemplerne kunne være J.K. Rowling der på den ene side er forfatteren og skaberen af en af mine absolut yndlingsbøger og hvis hun bare kunne være kun det, ville det være fint. Men det er hun bare ikke.. hun har en personlighed og nogle meninger, som jeg til tider kan have svært ved at kapere og acceptere og derved går hendes handlinger og ytringer ind og påvirker mit forhold til hendes Harry Potter-serie, selvom jeg ville ønske at der ikke var noget der kunne rokke ved min kærlighed til det univers hun har skabt, så kommer der alligevel en lille snert af malurt i bægeret. Og det er fandeme træls! Så derfor har jeg taget den beslutning om helt, at skære forfatteren væk, skille mit forhold til bogen væk fra personen der har skrevet den. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at bogen ikke kan eksistere uden forfatteren, men så snart jeg sidder med bogen så er det min og forfatteren skal ikke længere have nogle aktier i, hvordan dens liv udfolder sig.

Nå, men det blev altså en lille smøre om hvorfor jeg ikke bruger Bogforum til det nok egentlig er beregnet til. I stedet bruger jeg Bogforum, som en hyggelig udflugtsmulighed, hvor jeg tilbringer nogle dejlige timer i godt selskab, går og snuser rundt og nyder stemningen. Kort og godt.

Hjemmefra havde jeg besluttet, at jeg hvert fald skulle forbi Rosinante's stand for, at se om de havde nogle tilbud på deres nye klassiker-serie, hvori jeg virkelig nød deres oversættelse af Greven af Monte Cristo, og jeg var heldig! For sørme om de ikke havde slæbet en masse fra serien med ud på standen, og lige smidt et tilforladeligt tilbud oveni. Jeg kom derfor hjem med både Mary Shelly's Frankenstein og Daniel Dafoe's Robinson Crusoe. Hos Gyldendal spottede jeg Lolita af Vladimir Nabokov og hos Lindhart og Ringhof måtte jeg af med en skallet 50'er for den absolut fineste franske kogebog, Mit Lille Køkken i Paris. Selvom det var betydeligt mindre, som jeg endte med at slæbe hjem i forhold til sidste år, så er jeg ovenud tilfreds. Og på trods af, at de serverer en bitter kaffe og en overpriced sandwich, så skal jeg sguda også afsted igen næste år!

Hvad bruger I selv BogForum til, og kom i hjem med noget godt? :)

5 kommentarer:

  1. Jeg kan godt se hvad du mener med at skære forfatteren fra - men nogle gange synes jeg bestemt, at et møde men forfatteren kan udvide ens oplevelse helt vildt, og set synes jeg er meget fedt :) Og så synes jeg bare det er cool at møde sine forfatteridoler, ligesåvel som jeg synes det er fedt at møde musikidoler/se dem optræde live - der kunne man jo egentlig også bare skille band og musik ad, men det er jo meget fedt alligevel at se dem i levende live og få en autograf, synes jeg :D

    Jeg bruger BogForum til lidt af det hele - julegaveindkøb, tullen rundt på må og få, stram programplanlægning og signeringer :) Men heller ikke i vanvittig grad til eget bogkøb - du har nemlig ret, det er ikke altid just et økonomisk plus at gøre det til Bogforum :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen jeg er helt med på, at det nok er mig der er den mærkelige, i denne sammenhæng ;) Jeg tror bare ikke jeg ser forfattere på samme måde, som jeg ser fx. musikere og filmstjerner :D ha. Også selvom de nok er virkelig søde personer, så kan jeg godt få en følelse af, at 'når de nu er så nice i virkeligheden, så skal jeg også kunne lide deres bog..'-agtigt :/

      Slet
  2. Åh altså, det var så hyggeligt at støde ind i dig derinde :) Og sikke fine køb, du fik gjort dig. Jeg bliver heller aldrig typen, der shopper helt amok derinde – få, men fine bøger er langt bedre, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var hyggeligt lige at bumpe på dig, ja! :D
      Jeg synes også det svinger meget, alt efter om de har noget jeg synes er værd at betale så meget mere for.

      Slet
  3. Åh, jeg hader feburar - den er bare kold og mørk altid, og der er jeg sååå træt af vintervejret. Men gudskelov har novembervejret været så lyst og skønt i år.. og snefrit frem for alt.

    - Anne

    SvarSlet