tirsdag den 23. december 2014

ÅRET DER GIK - MUSIK EDITION

Hvis man har Spotify Premium kan man nu få en oversigt over sit musikår (om man også kan, hvis man bare bruger deres gratisversion, dét ved jeg ikke?) - og for alle der lider bare en anelse af listemani, så er det eddermame' smart! Jeg havde godt nok gået lidt og overvejet om mit Spotify abonnement var den slags udgifter jeg skulle skære fra, nu når økonomien er blevet lidt(meget) strammere efter jeg er blevet boligejer und alles. Men så opdagede jeg den drønsmarte feature, og nu får de altså lov at trække 99 kr om måneden lidt endnu. Ligesom de to forgangende år, så har jeg lavet en oversigt over, hvilke toner, som jeg i årets løb har hældt ind i mine øregange. 

Spotify fortæller mig, at 40% af min musik kommer fra USA, at jeg er mest lytter om mandagen, hvor mit gennemsnit ligger på 4 timer og at 65% af mit forbrug sker på farten - det havde jeg faktisk troet var meget højere, da jeg primært betaler for deres service for at kunne høre musik på mobilen når jeg cykler til/fra arbejde og uni. Jeg har i alt lyttet i 3368 minutter, hvilket jo ikke er så forfærdeligt meget, men igen - jeg bruger det primært når jeg er på farten og når jeg ellers er hjemme, så er jeg helt klart en radio-pige. Mine Top Fem kunstnere er: Ed Sheeran, Arctic Monkeys, Future Islands, José Gonzáles og Pink Floyd. Nogle af mine allermest afspillede sange er:

José Gonzáles - Stay Alive
For filan jeg har fand-edme' lyttet meget til denne sang! Den er fra soundtracket til Walter Mitty, som vidst nok udkom engang i Januar. Jeg vil faktisk slå et slag for hele filmens soundtrack, det er noget af det bedste der nogensinde er lavet (og så endda til en Ben Stiller film, hvem skulle have troet det..) Stay Alive er desuden en af mine yndlings, at cykle på arbejde i tidligt om morgenen.

Future Islands - Seasons (waiting on you)
Hvis i endnu ikke har set videoen af bandet, som optræder i The Letterman Show, så gør det lige - her. Forsangeren got them' moves *emoji med solbriller*. Hvis jeg havde haft en hel-uges-billet til Roskilde Festival i år, så havde Future Islands helt klart været nogle af mine must-sees! Jeg kan desuden også anbefale deres sang Spirit

Jeg var lidt lang tid om, at komme med på MØ-vognen, det indrømmer jeg gerne, men så skete der det, at hun gik hen og lavede et cover af et Spice Girls nummer og så var jeg sgu hooked! (altså jeg er jo pigen der var så sindssyg Spice Girls fan, at jeg havde et vækkeur med Posh's autograf på..) Siden da har jeg set hendes koncert fra Arena på Roz og dét må man altså give hende, hun giver fandeme et show!

Sivas - Det Gode Liv
Har i jeres sortehættetrøje på? Hvad med solbrillerne? Jeg er sgu ikke særlig 'street' og mit rap-repertoire er yderst begrænset, men alligevel - når denne kommer på så nikker jeg sgu lidt ekstra med hovedet. Og det er egentlig lidt freeky, jeg mistænker nemlig min Spotifys shuffle-funktion for at have en bevidsthed, for hver gang jeg cykler mod Nørrebro så får jeg lige et skud Sivas og føler den lidt ekstra. Og så elsker jeg desuden hans Sort Sol reference, det er noget jeg kan forholde mig til!

Endnu en sang fra Walter Mitty filmen og endnu en nyfortolkning. Det er så afslappet, som kun den eco-friendly Hawaii-fyr kan fremstille det. Den emmer af kokos-drinks og hvide strande.

Taylor Swift - Blank Space
Åh gud, hele missæren omkring Taylor Swift og Spotify... Nå, men mens hun ikke gider gøre sit nye album tilgængeligt dér, så er det jo godt at man manuelt kan tilføje sange fra sit eget bibliotek og således kan jeg stadig 'Shake it off' når jeg cykler mod universitetet. T-Swift er helt klart kirsebæret på hele popbjerget og normalt er jeg altså ikke til sådan en omgang sødt med sødt på, men med 1989 er jeg altså fan! Jeg skråler med på Blank Space og hendes video dertil, den er jo everything

Nu er der blot tilbage at ønske jer allesammen en mega god jul! Jeg håber i fejrer den der, hvor i allerhelst vil og jeres andesteg er ekstra sprød og saftig. God Jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar