onsdag den 31. december 2014

NY STIL FOR '15

(Billede fundet via Pinterest)

Bom. Så sidder man her, med røven i vandskorpen for, at få lavet årets sidste indlæg på bloggis. Jeg ville jo gerne have nået, at lave et 'Årets bedste bøger'-indlæg og måske også et med årets værste. Men... Æhm, det tager sgu tid! Goodreads skal gennemgåes fra ende til anden og der skal gøres status over hvad der blev læst (eller mangel på samme). Så faktum er, at det ikke lige bliver noget jeg når her i 2014 - i må holde vejret i spænding helt indtil næste år (hø hø..).

Men i nytårsånden skal i dog ikke snydes for et af de der mægtig populære 'Tilbagebliks'-indlæg. Jeg vil gerne reflektere lidt over året der er gået, her på min lille platform, Boglige bekendelser. Det er jo ingen hemmelig, at det har stået virkelig sløjt til mht. blogindlæg, i det sidste halveår - og det på trods af, at jeg gav bloggen hjertemassage i form af nyt navn og domæne. Alligevel er det ikke blevet til meget mere end et par indlæg om måneden (og det er virkelig højt sat). Det er ikke fordi jeg har mistet lysten til, at blogge - slet ikke. Det er bare som om, at der altid lige er et eller andet jeg skal lave i stedet. Og så tror jeg lidt, at jeg har spændt ben for mig selv - i det sidste 1,5 - 2 år har stort set alt min færden i online-verden centrereret sig omkring bøger. Jeg har stort set udelukkende fulgt blogs der omhandlede bøger (eller folk jeg vidste læste meget i deres fritid), Goodreads blev mere besøgt end Facebook og hver måned frekventerede jeg flittigt amazon og des lige. Jeg tror simpelthen, at jeg fik stoppet så mange bøger og boglige nyheder ned i halsen på mig selv, at jeg føler jeg er lidt ved at kløjes. Resultatet er, at jeg springer langt de fleste anmeldelser over, hos mine medbloggere og hver gang jeg ser udtalelser med 'Hvad skal jeg dog læse nu' eller 'Oh gud nej, jeg er havnet i en reading-slump', så sidder jeg bare og tænker "Så slap dog af! Lav noget andet!". Bøgerne har på en eller anden måde ændret karakter for mig, de er røget lidt i baggrunden i min dagligdag og jeg har fuldstændigt mistet overblikket over, hvad der er "in" eller nyt, i den boglige verden.

Goodreads er blevet ligesom netbank, et sted jeg meget sjældent besøger og hver gang er det med svedige håndflader.. Og sådan er det jo slet ikke meningen, at det skal være! Jeg vil stadig gerne blogge om bøger, men jeg gider ikke at det skal fylde en så stor del af min hverdag, som det har gjort. Der er sgu ikke plads til at læse 100 bøger om året, når jeg stadig vil være en god kæreste, investere mig i min uddannelse, tjene nogle håndører til både huslejen og restaurant-besøgende samt se mine veninder. Det går simpelthen ikke op i den kabale der hedder 'det virkelige liv'. Så selvom jeg ikke tror på nytårsfortsætter, så tror jeg at 2015, på blogfronten, skal handle om at det er okay ikke at poste daglige indlæg (haha, som om jeg nogensinde har gjort det), men at det er i orden at stikke hovedet ind og sige 'hej' når jeg har noget jeg gerne vil skrive om, og tiden er til det. Så håber jeg bare, at stadig vil følge med, selvom det bliver med sporadisk aktivitet - for helt ærligt, det er sgu'ette så sjovt at blogge, hvis kommentarfeltet er helt tyst.

Men når det så er sagt, så har 2014 været et særdeles godt år for mig! Nogle af de ting jeg har oplevet eller erfaret i løbet af året inkluderer: 1. Flyttet og købt egen lejlighed. Nu har jeg hjemme lige i starten af Amager og det er pisse fedt! 2. Jeg går stadig på samme studie og er igang med at afslutte 3. semester - ingen forandring der. 3. Stadig sammen med min kæreste og vi har, omend det er muligt, fået et endnu stærkere og bedre forhold til os selv og hinanden, men hvis jeg bliver spurgt én gang mere, om vi ikke skal flytte sammen (af folk udefra), så får jeg muligvis en hjerneblødning. 4. Fundet ud af, at jeg egentlig er pisse dobbeltmoralsk - ja til fri uddannelse og lægehjælp, nej tak til så høj en skatteprocent og DR Licens er også lort. 5. Scoret adgang til gratis abonnement til Netflix og HBO Nordic (dette er nok hovedårsagen til, at jeg ikke fik læst ligeså meget i år). Dette har betydet, at jeg har kværnet og binge-watchet serier som: Breaking Bad, Sons of Anarchy og True Detective. Seriøst, hvis du ikke har set nogen af dem, devaluere du dit liv med 90%. No kidding. 6. Blevet en hyppig og entusiastisk læser af alle mommy-blogs, der findes! Og det er på trods af, at jeg ikke engang er sikker på om jeg vil have børn (og hvis jeg skal, så skal det kun være tvillinger - ellers gider jeg fanme' ik.) 7. Fået Danmarks Bedste Burger - den kan købes på Sokkelund i Kjøvenhavn!

Det blev godt nok noget af et langt indlæg, jeg håber i kom igennem hele vejen! Og så er der kun at sige: Rigtig godt nytår! Selv skal jeg spendere aftenen i selskab med min bedsteveninde og vi har flottet os, og købt en 4-retters menu hos Timm Vladimir og så går vi all in på drinks og sjusser herhjemme. Det er et ret perfekt set-up for sådan en som mig, der faktisk ikke er den store Nytårselsker.

11 kommentarer:

  1. Hephep for Sokkelund!
    (og vi er i øvrigt 100% same page mht. bøgerne - jeg aner ikke, hvor jeg fik tiden fra tidligere, men jeg har den i hvert fald ikke nu!)
    Godt nytåååår! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhmen det er jo fuldstændigt vanvittigt! Godt nytår manner!

      Slet
  2. Det er nogle gode tanker du har gjort dig mht. bloggeriet - det fik mig i hvert fald til at genoverveje hele stress-blog-stress-situationen :)
    Godt nytår til dig! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glad for du kunne bruge det til noget :)
      Godt nytår!

      Slet
  3. Svar
    1. Det er Twinpeaks - hun er famde' sjaw! :D

      Slet
  4. Det lyder spændende med dine nye planer! Jeg glæder mig til at følge med og se, hvad det bringer. Til sidst; godt 2015 til dig og dine!

    SvarSlet
  5. Har det på fuldstændig samme måde som dig med bøgerne - føler ikke rigtig jeg kan finde mit fodfæste i blogland mere...

    Håber du kom godt ind i det nye år! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Æv, det er virkelig træls - jeg synes nu stadig der er mere end plads til dig!

      Det gjorde jeg bestemt, håber du gjorde ligeså :)

      Slet
  6. Åh, selvom jeg er lidt forsinket, ville jeg lige skrive, at dette er et virkeligt fantastisk indlæg! Lige som mine egne tanker har været omkring blogning, finde tid og ikke lyst, men fokus og overskud, og lige den tankegang, som man gerne vil have til sin blog og dens indhold. Det synes jeg du sætter sådan nogle fine ord på, og jeg har selv besluttet mig for, at det må og skal være som JEG synes er sjovt og godt. Ikke hvad min mærkelige hjerne har bildt sig ind er sådan det skal være :) Hvis det giver mening :)

    Men i hvert fald: tak for en fint, fint indlæg, og rigtig godt nytår!

    SvarSlet