fredag den 17. april 2015

OM ALTID AT VÆRE BAGUD - OG VÆRE OKAY MED DET.

Denne gang er det kun 17 dage siden mit sidste indlæg! Hold nu fast på jeres hat og briller - det er jo lige før vi kan betegne det, som hel regelmæssig blogging ;)

At der går dage imellem indlæggenes aktivitet herinde, kan ikke komme som nogen overraskelse, da jeg for længst har meldt ud, at det altså er med dén på, vi kører herinde. Mit læsemål for 2015 er sat til 50 bøger og indtilvidere har jeg befundet mig konstant halsende bagefter. Muligvis er der kun tale om to bøger, men det er to bøger der konstant er i minus ligegyldigt, hvor meget jeg anstrenger mig. Og selvom jeg synes det er vældigt mega træls, at den lille boks hele tiden skal minde mig om, at jeg er "behind on schedule, så har jeg det faktisk helt a-okay med det (nej, jeg synes det er røvirritende!).

Hvis vi lige skal have nogle kolde tal på bordet, så kan jeg prale med hele 12 læste bøger i 2015! Whåtup! Sidste år, der var jeg vist allerede oppe på over det dobbelte, men jeg kan virkelig ikke komme ind i samme rytme, som jeg kørte med de sidste par år. Læsning, for mig, er en helt vildt stor vanesag. Dengang havde jeg for vane, at bruge næsten alt min fritid på, at læse - jeg klemte det ind, der hvor jeg kunne. Og nu, der åbner jeg kun en bog lige inden jeg skal til at sove og så bruger jeg måske maks en time på, at læse før jeg bliver overmanet af trætheden. Det er altså et markant skift i forhold til den læsestil, som jeg tidligere har haft. Nu, der vil jeg i langt højere grad definere mig selv, som en fritidslæser på normalt plan - for lad os lige være ærlige, det er altså ikke normalen, at læse 20 bøger på en måned og stort set ikke have andet indhold i dagligdagen. Dermed ikke sagt, at det ikke er acceptabelt, at være sådan en der hellere vil holde kontakten med andre mennesker, via de sociale medier og så ellers køre igennem den ene bog efter den anden, for det er det. Og jeg ved, at der er mange af mine med-bogbloggere, som gør dette, og det skal de selvfølgelig have lov til. Men jeg tror altså ikke, at det er noget, som jeg kommer til at vende tilbage til.

Jeg elsker stadig at læse(!), men jeg elsker endnu mere, at jeg ser alle mine veninder flere gange om ugen, at jeg har masser af tid til rent faktisk, at lave ting sammen med min kæreste, som er mere end bare at være fysisk tilstede i det samme rum, som han er. Jeg savner måske lidt, at være up-to date på boglige nyheder - at vide, hvad der rør sig og hvad der er 'the new big hit', der er jeg nemlig faldet rimelig meget af på den, men jeg har hørt et eller andet om, at man ikke kan have det hele.

Det er sundt at have en hobby, men jeg tror det er endnu sundere, at have flere. Det virker måske mærkeligt med et indlæg fra en bogblogger, der pointerer, hvor lækkert det egentligt er, at lave andet og mere end bare at læse og obsesse over, hvorvidt man er blevet godkendt til det ene eller det andet, på Netgalley. Måske er det en reaktion på den tendens, der handler om at læse så meget og så hurtigt som muligt, som jeg stejler over. Hvordan har i det med jeres prioritering af tid og læsning, er det noget i tænker over?

11 kommentarer:

  1. Kan nikke genkendende til alt det, du skriver! :) Jeg har kun læst én bog i år, men til gengæld var det en god én af slagsen, og hellere det end en milliard dårlige, som jeg havde en tendens til før, fordi jeg bare skulle læse så mange bøger som muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kvalitet over kvantitet, det må være dit nye motto!

      Slet
  2. Jeg prioriterer også mere mit "liv" end min læsning, jeg er i gang med at skrive mit speciale, og selvom jeg læser en masse til det, så har jeg bare nedprioriteret min "hyggelæsning", for ellers har jeg bare ikke følt, at jeg havde nok tid til så meget andet, og når man så har haft utrolig mange aftaler, så bliver det bare til mindre læsning, men det er jo også ok. Jeg elsker at læse, og jeg læser også stadig meget, men man har altså også behov for andet :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, held og lykke med specialet! Jeg gruer selv for, når det bliver min tur!

      Slet
  3. Jeg synes det lyder mega fornuftigt! Altså, ikke på sådan en "det er også godt du kommer ud"-måde, men mere bare hele prioriteringen af din tid. Fx det du skriver med, rent faktisk at lave noget sammen med sin kæreste, i stedet for bare at være i samme rum. Jeg havde lidt en periode hvor al min fritid blev brugt foran en computer - men det er sgu egentlig lidt befriende pludselig også at lave noget andet. At man så ikke er 100% opdateret på alt hvad der sker indenfor de områder man interesserer sig for, gør jo faktisk i virkeligheden ikke særlig meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. hahaha, sådan en kommentar forklædt, som 'det er godt du kommer ud', er bare en baghånds-sviner! :D

      Men man kan nemlig lynhurtigt komme til, bare at være sammen - uden egentlig at være sammen, hvis begge bare sidder og laver hver deres ting, selvom det skal der jo også være plads til nogle gange, men det er ikke godt, hvis det er det, der kommer til at fylde mest.

      Slet
  4. Jeg tror det er rigtig sundt at prioritere andre ting i sin fritid på lige fod med bøgerne. Jeg når heller ikke at læse en voldsom mængde bøger om året, som er en kombination af ikke at være den hurtigste læser, samt at der også bliver givet plads til venner, kæreste og familie. Men der er ingen tvivl om, at jeg i perioder har en større lyst til at begrave mig i en bog end til alt muligt andet. Men det kommer selvfølgelig ofte an på bogen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes hvert fald jeg er blevet langt gladere, nu hvor jeg har sat min læsekvote ned og i stedet har skruet op for nogle andre ting, hvor der indgår 'rigtige' levende mennesker ;)

      Slet
  5. Ah, hvor kan jeg nikke genkendende til meget af det, du skriver. Jeg er også selv begyndt at prioritere andre ting højere. Eller jeg læser hvertfald kun, når jeg virkelig har tid til det nu, og arbejder på ikke at få dårlig samvittighed over, at være bagefter i forhold til mine egne forventninger.. Forventninger, der helt klart også skal skrues lidt ned på. Det er jo ikke meningen, man skal blive stresset, men derimod, at man skal hygge sig med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. For høje forventninger er det værste! Især når det kommer til sådan en fjollet ting, som fritidslæsning - helt ærligt, det er der jo ingen der burde have dårlig samvittighed over! :)

      Slet
  6. Åh, jeg læser et par timer hverdag - en time hver morgen som lydbog i løbet af morgenrutinen, og så ellers inden sengetid 1-2 timer - minus et par gange, alt og afhængig af om jeg sover med min kæreste/med Kit, af hvad der sker 2 gange pr uge :D¨

    - Anne

    SvarSlet