onsdag den 1. april 2015

YOU NEED TO WATCH THIS #1

Jeg er ramt af den trælse forårsinfluenza, som efterhånden er lidt af en gentagende begivenhed, for mit vedkommende. Det betyder altså at jeg har ligget nogenlunde vandret i over en uge nu og mit aktivitetsniveau er derfor yderst ringe! Det eneste jeg faktisk kan krydse af, på listen over ting, som jeg har udrettet, det er alle de tv-serier jeg har binge-watchet! (Hej, Unbreakable Kimmy Schmidt på Netflix - som faktisk var ret dårlig..)

Jeg synes det er så mega fedt, at tv-serier er gået hen og blevet så populært - ikke kun blandt os seere, men også i filmbranchen. Man kan virkelig mærke, at det er noget der er gået hen og blevet prestigefyldt, der er langt flere A-listede skuespillere og instruktører, som kaster sig over dette medie, og det kan man mærke på kvaliteten! Personligt, så ser jeg selv langt flere serier, end jeg gør med film og  de er eddermame' gode dem, jeg ser! Derfor synes jeg, at dette indlæg skal dedikeres til fire serier, som jeg synes flyver ret meget under radaren herhjemme i Danmark - og det er for ærgerligt! Der kan hurtigt gå hen og gå for meget Pretty Little Liars, Vampire Diaries og Once Upon a Time, i den.. 

Udover de fire, som jeg nævner i dette indlæg, så er jeg også flittig seer af Walking Dead, hvor jeg hver tirsdag sidder og råber af Carl, Modern Family, hvor jeg synes Phil Dunphy er den sjoveste nogensinde, jeg har været med på Big Bang Theory fra day one, Breaking Bad er også kørt over skærmen herhjemme og det samme med True Detective. Og så er jeg selvfølgelig også med på Game of Thrones bølgen (og til alle jer, der råber 'spoiler', i skal holde jeres kæft og læse bøgerne - de har været på markedet i 100 år og derfor er jeres ret til, at leve under en sten forfaldet!).  Men lad os straks bevæge os videre til det, som det hele handler om:

Parks and Recreation (Parks and Rec), er min seneste besættelse. Og jeg fyrede igennem alle dens syv sæsoner på under 2,5 uge - i kid you not. Hvert afsnit varer kun omtrent 20 minutter, så det er virkelig let, lige at presse endnu et afsnit ind, når man ellers havde besluttet, at nu burde man nok stoppe.. Serien er en mockumentary (som vi bl.a. kender fra Modern Family også) og man følger et parkkontor i byen Pawnee, Indiana. Parkafdelingen ledes af Leslie Knope, som er vanvittigt engageret i sit arbejde. I første afsnit, der møder vi Ann Perkins, som klager over parkkontoret, da hendes kæreste, Andy (spillet af Chris Pratt), er faldet ned i et hul og har brækket begge ben. Seriens stærke side, ligger i dens karakterer! De er så vanvittigt gennemførte - og hylende sjove! Vi møder Tom Haverford, som introducerer os for "Treat Yo Self"-begrebet og mange andre geniale ideer. Vi har Ron Swanson, som er "The All American Man", og Jean Ralphio, som literally er the worst. Derudover, så synes jeg det er værd at rose serien for dens portræt af hovedpersonen, Leslie. Hun er inkarnationen af #BossBitch - hun har helt klare mål for hendes liv og sætter alle sejl in på at nå dem! Hun er mega ambitiøs og hendes karriere betyder alt. Det synes jeg er karaktertræk, som man meget sjældent ser hos kvindeligehovedpersoner i komedier! Parks and Rec er laugh-out-loud sjov i hver afsnit, men på en intelligent kindda måde. Hands down en af de bedste serier jeg har set!
"Pawnee: first in friendship, fourth in obesity." 


Shelock er i den "seriøse" ende af skalaen. BBC har genfortolket historien om Sherlock Holmes med Benedict Cumberbatch og Martin freeman i de to hovedroller - og de gør et fremragende job! Hvert afsnit varer 90 minutter og er dermed som en lille film i sig selv. Hver sæson består også kun af tre afsnit, og det eneste dårlige jeg kan sige om serien, det er at man skal vente vanvittigt længe mellem hver sæson.. Serien vinder på skuespilpræstationer, scenografi, spænding og "finish" - det er bare så pisse godt gennemført!


Nu skal det være sjovt igen! The Office (US version, den blev originalt lavet i England, men jeg synes altså US-versionen er langt bedre) var dem der startede hele mockumentary-bølgen, og man følger et kontor i et papirfirma, Dunder Mifflin, som Michael (Steve Carell) er manager af. Han er muligvis verdens dårligste chef i hele verden! Derudover består kontoret bl.a. af Jim, som bruger alle sine arbejdstimer på at finde på nye måder, hvorpå han kan irriterer Dwight. Det ender altid ud i hylende morsomme scenarier. Du skal se den her serie, fordi den bare er pisse mega sjov! I særdeleshed fordi du bliver nødt til, at møde karakteren og legenden, Dwight Shrute, (yderst til venstre på billedet). Hvis du befinder dig i Tumblr og gifsfæren, så har du unægteligt stødt på en del memes og gifs, som stammer fra The Office, og det er simpelthen fordi alt i serien er quotable!
"Bears, Beets, Battlestar Galactica."


Sons of Anarchy! Seriøst, jeg fatter ikke hvordan denne serie ikke er blevet mere populær herhjemme, end den er! Vi følger Jax Teller og hans motorcykleklub, Samcro. Serien er fyldt med drama og spænding! Der er våben, narko og prostituerede - kort sagt alt, hvad man forbinder med en kriminel motorcykelbande. Det er virkelig kærlighed til klubben, som går forud for alt andet og man findet meget hurtigt ud af, hvad der præcist menes med "snitches get stitches". Den spiller på det interessante billede af en anti-helt (det samme gjorde Breaking Bad) og som seer og helt objektivt, burde man klart holde med politiet, men man sidder i virkeligheden og hepper på Jax og alle bandemedlemmerne. Hele seriens tema er Jax's kamp mellem hans kærlighed til klubben og hans eget moralske kompas, som ikke altid kan forenes. Hvis i ser Game of Thrones, så kender i nok godt til angsten omkring, ens yndlings karakter mon overlever. Og det samme findes i SOA! Jeg har virkelig bandet og svovlet over alle de twists and turns, som serien tager og jeg har lige set seriens finale og jeg græd aaaall the tears! Et andet godt salgsargument for serien, det er Charlie Hunnam, som spiller Jax. Han er seriøst eye candy!! (Oprindeligt var det jo ham der skulle spille Mr. Grey i Fifty Shades, men han blev nødt til at melde fra, da han ikke kunne nå både at lave seriens finale og spille cray millionær med hang til pisk og håndjern - jeg ville personligt langt hellere have set ham smide kludene, end Jamie Dornan!)

Har I set nogle af disse fire? Hvad kan i anbefale af gode tv-serier? :)

8 kommentarer:

  1. Jeg elsker Parks and Rec af hele mit hjerte - men jeg har ikke set den sidste sæson nu, og jeg er ikke sikker på, at jeg følelsesmæssigt vil kunne klare, at den slutter.

    SvarSlet
    Svar
    1. I feel you! Da set sidste afsnit rullede over min skærm, der kneb jeg altså også en lille tåre! Men super fin afslutning.

      Slet
  2. Parks and Rec har jeg virkelig lyst til å se. Den har jeg hørt så mye bra om :) Mine yndlingsserier er "Outlander" basert på Diana Gabaldons bokserie, og Parenthood som akkurat avsluttet sin siste sesong.

    -Anette
    www.anettesbokboble.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan kun anbefale Parks and Rec!

      Jeg har set Outlander, men synes ikke heeeelt den er super ;)

      Slet
  3. Fedt indlæg!

    Jeg er jo herhjemme blevet tvunget til at se med på the Office og Sons of anarchy… og selvom jeg ikke var fan fra start, må jeg nok indrømme (i al hemmelighed) at jeg er blevet fan :o don't tell!
    Men du har helt ret i at alle serierne er blevet undgået lidt herhjemme, hvilket er synd! for danskerne går jo glip af så sindssygt meget, når de bare følger alle andre tv-får. :( øv

    Godt du spreder de gode serier! :D
    Sherlock skal helt sikkert prøves, kun pga. din anbefaling! :D
    Og god bedring! <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste slet ikke du havde set The Office eller SOA, hvordan kan du gå så stille med døren?! :O

      Sherlock er så goooood!! Virkelig topklasse!

      - Tak bedste :*

      Slet
  4. Fedt indlæg! Jeg ser også langt flere serier, end jeg gjorde for blot fem år siden. Kvaliteten bliver bare bedre og bedre, hvilket True Detective er et perfekt eksempel på (damn, en awesome serie!).
    Jeg tror, jeg vil forsøge at se Sons of Anarchy. Den bliver ved med at poppe op på Netflix, og med din beskrivelse af den lyder det til, at det er værd at give en chance!

    Jeg er selv begyndt at se Bloodline. Det er et netflix-serie, som man supposedly vil synes om, hvis man kan lide True Detective. Jeg har kun set det første afsnit, og jeg er allerede ret hooked! Det virker pænt mystisk alt sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. True Detective var nemlig rigtigt god - og super skuespillere! Er ret spændt på næste sæson, hvor jeg har hørt at Ben Affleck skal spille hovedrolle?

      Altså SOA minder ikke om True Detective, mere som serier så som The Wire og The Sopranos, måske.

      Slet