onsdag den 20. maj 2015

CHILLAX WITH THE SPOILERS

Nu skal det handle om noget der virkelig kan få folk op af stolen (mig selv inklusiv): Spoilers! Noget der går hånd i hånd med den online-verden, som vi lever i. Jeg synes selv det er mega irriterende, når jeg bliver spoilet omkring enten en bog eller en film/tv-serie, men man kan næsten ikke undgå det nu om dage. jeg kom til at tænke mere på begrebet 'spoiler', da jeg inde på Goodreads så, en der skrev noget i stil med "Øv! Spoiler! Nu er bogen ødelagt for mig..", til en opdatering, som der blev uploadet. I dette tilfælde var der helt klart ikke tale om en spoiler, men mere en øjebliksreaktion over de frustrationer, som læseren havde. Jeg synes reaktionen på opdateringen var helt vildt overgearet og fik mig til at tænke på, at jeg synes, der bliver råbt "spoilers!!" langt tiere nu om dage og steder, hvor det faktisk ikke hører sig hjemme.

Et andet eksempel var da jeg sad og talte med min projektpartner og spurgte om hun var startet på den nyeste sæson af tv-serien Game of Thrones, før hun når at svare ja eller nej, så råber en tredje part (som ikke var med i samtalen): INGEN SPOILERS!!. Jeg blev en anelse chokeret og hel del irriteret.. For det første, det var et simpelt ja/nej spørgsmål, så ved ikke helt hvad vi kunne have afsløret af spændende ting og for det andet, så var personen altså kun lige gået igang med første bog og mente derfor at hele verden skulle sættes på pause indtil hun havde catchet up. Undskyld, men sådan hænger det bare ikke sammen. Hvis vi fortsætter med Game of Thrones eksemplet, så har den sidste bog (nr. 5) været i handlen siden 2011, det er altså fire år siden nu, og den første bog udkom i 1996, altså 19 (!!) år siden. Det er klart, at der med tv-serien er dukket nye fans op, som måske ikke har læst bøgerne, men når de har eksisteret i så mange år, så må det altså også stå for egen regning om man løber ind i afsløring af plottwist osv. Det var det samme da filmen "Silver Linings Play Book" kørte i biograferne for nogle år siden og hovedpersonen afslørede slutningen på nogle klassiske bøger. Folk blev vrede! Men igen, historierne har været tilgængelige i lang tid og det må derfor være ens eget ansvar om man ved, at Elizabeth får mr. Darcy og ikke op til resten af verden at skærme dem. 

Jeg synes lige vi skulle tage to sekunder inden vi råber 'spoiler' og finder høtyven frem. Det skal altså være lovligt, at kunne tale om bøger og de reaktioner de afføder, uden at folk får et føl på tværs. Hvis man derimod er helt vildt sart, så undgå for guds skyld alle former for sociale medier - du beder næsten selv om det. 

Dermed ikke sagt, at der slet ikke skal vises hensyn. Selvfølgelig skal man ikke bevidst ødelægge noget for andre, men jeg synes samtidigt kun at det er fair, at der på et tidspunkt er en udløbsdato for hvornår man kan proklamere "spoiler!" og der er udløbsdatoen nok markant kortere på film og tv-serier, men sådan er det nu engang når vi bruger så meget tid online, så kan man næsten ikke undgå at løbe ind i artikler, reaktioner og samtaler omkring ugens seneste afsnit af en pågældende serie. Og det er vel naturligt nok?


14 kommentarer:

  1. Spoilers er en svært ting fordi det netop kan være ret personligt hvornår nogen betragter noget som en spoiler. Dit eksempel med en tredjepart der blander sig for ikke at høre spoilers er da helt galt. Så må personen da lade være at lytte med.

    Ift. Game of Thrones så er jeg selv i gang med at læse 5. bog lige nu, og har ikke set noget af den nye sæson. Selvom jeg generelt set holder af serien, så har jeg i lang tid holdt mig langt væk fra f.eks. goodreadsgrupper hvor serien diskuteres, for at skåne mig selv for alt for store spoilers. Ting der bliver skrevet lidt tilfældigt rundt omkring rør mig ikke så meget, men jeg er ikke så dum at jeg selv opsøger steder med mange spoilers.

    Alt i alt vil jeg vel bare sige at vi skal fortsætte med at dele reaktioner på bøger, film og tv-serier. Og så må dem der helt vil undgå alle former for spoilers holder sig langt væk.

    SvarSlet
  2. Jeg er meget enig. Spoiler-begrebet bliver i den grad misbrugt! Det er på sin plads at tage hensyn, men der må være grænser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nemlig også at det bliver misbrugt! Og det er fandeme irriterende.

      Slet
  3. Åh, jeg hader at blive spoilet - uanset hvor gamle bøgerne/serierne/filmene er, men jeg beder næsten selv om det med alle de sociale medier jeg har gang i, ikke?

    Men sådan er det nu bare engang at det er og medmindre folk decideret henvender sig til mig og siger "Voldemort dræber dem alle!" (værste eksempel, men oh well), så har jeg det sgu ok med det.
    Nej, man behøver ikke ligefrem at fortælle alt hvad der sker til mindste detalje, men fuck! Hvis jeg er overvældet eller påvirket af en bog eller whatever, så vil jeg fandeme have lov til at skrive det på alle medier jeg er aktiv på, nå så.

    Gav noget af det mening? Overhovedet? Kort udgave: spoilers sutter, men er uundgåelige synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver mening! Og jeg er helt enig, der er ingen grund til bevidst at ødelægge noget for nogen, men der skal stadig være plads til at folk må tale om tingene.

      Slet
  4. Jeg bliver ikke rigtigt selv påvirket af spoilers - det ægger snarere min nysgerrighed, som i "nå! og hvordan kom plottet så herhen, hvordan skete det lige (udførligt)?" på trods af dette, forsøger jeg selv at tage højde for spoilers, når det kommer til indhold, men følelsesmæssige reaktioner over for eksempelvis plot(twists) nægter jeg at sætte filter på! - tænk på det som f.eks. dit eksempel med en goodreads update. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det lidt på samme måde - og kan også godt spoile mig selv, altså hvis man nu lige får klikket et par gange for meget på en tråd eller link og så har jeg det også sådan 'arh..', men på den anden side er det ikke noget der ødelægger oplevelsen for mig.

      Slet
  5. For et par år siden havde jeg en meget vild oplevelse. Det var 2012, og jeg var ved at genlæse Harry Potter-bøgerne. Jeg skrev på min daværende blog, at jeg nu endnu engang var nået bog 6 og græd over Dumbledore, og jeg fik simpelthen den vredeste kommentar. "TAK FOR DET, NU HAR DU ØDELAGT DET HELE!"

    Og jeg mener bare ... Filmen havde været i biografen. Plottwistet var blevet diskuteret til døde. Alle vidste, hvad der skete med Dumbledore, men den her person blev simpelthen så sur på mig, og jeg forstod det ikke. I mine øjne var det virkelig ikke en spoiler, det var noget, alle vidste. Og helt ærligt – havde man på daværende tidspunkt ikke opdaget, hvad der skete med Dumbledore, manglede man jo nok interessen for det. Right?

    Og så var der hele Bridget-skandalen for et par år siden, for hvor råbte spoiler over noget, der skete på side 11. Altså. Der må da være forskel på et resumé og en spoiler. Eller hvad?

    Jeg tror ofte, folk selv ender med at opsøge spoilers. Klikker sig ind i Twitter-samtale, hvor man kan se, at folk diskuterer en bestemt episode af en serie, eller gransker et Tumblr-hashtag lidt for dybdegående. Jeg har i hvert fald aldrig selv blevet spoilet uden jeg havde opsøgt det lidt. Det er ret sjældent, folk random dukker op og råber: "DEN BOG DU LÆSER ENDER SÅDAN OG SÅDAN."

    Og så melder jeg mig også ud af samtalen, når folk råber "No spoilers!", før man har sagt et ord om noget som helst. Det er da beyond uhøfligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret! Tror folk langt hen af vejen selv går med hovedet først ind i spoilers - og så har man altså ikke lov til, at råbe sure eder og forbandelser! :)

      Slet
  6. Jeg har det også svært ved folk, der har haft det helle de skal have til spoilers - for eksempel med spoiling af klassiske værker og ja. Harry Potter. Nu må det være slut. Nu må vi gerne diskutere tingene i alt offentlighed uden at skulle være bange for at spoile nogen! Kalder man det også spoiler, hvis nogen siger højt, at Leo dør til sidst?

    Selv er jeg bare skiiide god til at spoile mig selv på Tumblr, fordi jeg bliver begejstret for noget og er nødt til at søge det i bund. Og så kan man ærge sig noget så grusomt og jeg er heller ikke for fin til at ærge mig højlydt, men naturligvis ved jeg også godt, at det er min egen skyld. Jeg kan jo bare lade være.

    Desuden kan ting godt være nice, selvom de er spoilet, så ja, folk skal slappe lidt af.
    (Og stoppe med at spoile nyeste afsnit af GoT på Twitter dagen efter det kom ud ...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tumblr er også bare verdens bedste til spoilers ;) Men altså, hvis man vil undgå dem, så skal man holde sig fra de sider. Det er jo i bund og grund en selv der vælger at opsøge dem så, man kan jo ikke bestemme hvad andre må og ikke må tale om.

      Slet
  7. Jeg har egentligt ikke så meget at sige til spoilers, som du ikke allerede har sagt, eller som vi har snakket om før, MEN jeg købte forrige år denne t-shirt til min lillebror i julegave, og dét er sjovt, synes jeg! (p.s. spoiler alert ;P)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh gud, jeg er slet ikke sej nok til at kende alle referencerne :(

      Slet