fredag den 29. maj 2015

DRØMME OM "THE GREAT OUTDOORS"

Jeg tror vist nok, at alle stort set har hørt om Wild - især efter filmatiseringen med Reese Whiterspoon blev nomineret til en Oscar sidste gang. Der er jo intet som en vellykket filmatisering, der skaber fornyet fokus på bøgerne bag..

Jeg har set både filmen og læst bogen. Og jeg må sige, de er begge rigtigt gode! Bogen er jo en selvbiografi af forfatteren Cheryl Strayed og handler om de måneder, hvor hun hikede The Pacific Crest Trail (Stillehavsruten, på dansk), som er en rute der går fra Mexico og hele vejen op til Canada, igennem bjergene. Omregnet i kilometer, så svarer det til ca. nogle og 45000 km (Cheryl vandrede dog ikke hele ruten, men mere noget der svarer til 1/3). Udover at være en 'vandrebog', så handler den om hendes bagvedliggende grund for at tage turen. Efter et kort kræftforløb, mister hun sin mor og dermed også hele sin verden. For at flygte fra sorgen ender hun ud i et voldsomt heroin- og sexmisbrug og Stillehavsruten bliver derfor hendes flugt fra sorgen og alle de problemer, som hun har skabt for sig selv. 

I og for sig, så minder den ret meget om andre lignende fortællinger, hvor man forlader alt hvad man ejer samt civilisationen og tager ud "for at finde sig selv", men jeg synes bogen fungerer! Hvis man normalt ikke læser selvbiografier og derfor kan være en smule afskrækket fra at begynde, så lad mig forsikre dig om, at den er skrevet virkelig godt! På intet tidspunkt følte jeg, at jeg sad og læste en biografi, den er fortalt ekstremt levende og man kan sagtens snydes til at tro, at man sidder og læser en skønlitterær fortælling omkring en kvindes fucked up liv og hendes rejse til bedring. Kort sagt: den er spændende! 

Min oplevelse med Wild - From lost to found on the PCT, har kastet mig ud i en vild drøm om at gøre noget lignende. Jeg er gammel Blå Spejder og har prøvet vandreture med fuld oppakning og ved, at der ikke findes noget værre mens man er igang, men at intet kan sammenlignes med den følelse, man får når man når sin endedestination. Jeg har derfor lavet en helt absurd mængde research omkring ultra letvægtspakning, hvilke sko der egner sig bedst til den slags vandring; vandresko eller trailrunners, at gå komfurløs for at spare på vægten og hvilket vandfilter, der gør jobbet bedst. Jeg har endda overvejet, at tage en pause mellem min bachelor og kandidat for at "gå uafbrudt i fem måneder". Jeg har luftet ideen overfor min kæreste, men hans definition af ferie består altså ikke af drønhårdt arbejde, men mere noget udi afslapning og komfort.. Så indtil videre der researcher jeg videre og læser med stor entusiasme alle de blogs, som jeg kan finde omkring folk, der enten er i gang eller har gennemført så lange distancer, som Stillehavsruten. Og så vil jeg lige nævne, at hvis der sidder andre med samme interesse, så tjek lige #PCTIG på insta og fortæl mig, om det ikke er verdens smukkeste naturoplevelse.

Læs den, hvis du var vild med "Into The Woods", hvis du elsker en god "spiritual journey"-øjenåbner eller hvis du skal på sommerferie og vil have den perfekte rejsebog!

6 kommentarer:

  1. Jeg håber på at få fat i en ebogslæser når vi lander i Asien senere på året, og der gad jeg godt læse Wild. Specielt efter at have set filmen, som virkelig også gav mig lyst til at gøre noget lignende. Hvor så det vildt ud! Og flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en må du anskaffe dig! Har selv en kindle og jeg er mægtigt glad for den!

      Slet
  2. Uh, hvilke vandreblogs læser du? Jeg drømmer selv om at gå caminoen engang, men ved intet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm, en masse forskellige. Har fundet dem ved at google en masse med 'pct + blog' :)

      Slet
  3. Jeg overvejede også at holde en pause her mellem bacheloren og kandidaten for at gøre noget lignende. Siden jeg læste On the Road af Kerouac har jeg haft lysten til at tage en tur henover USA, fra øst til vest (om det er i bil eller til fods har sådan set ikke haft en betydning). Lige nu leger jeg i stedet med tanken om at vandre Island rundt.. Nu må vi se, om det kommer til at ske. Under alle omstændigheder bliver det ikke mellem bacheloren og kandidaten, nu hvor man ikke længere har retskrav til en plads på kandidaten...

    Anyways, det lyder til, at jeg skal læse den bog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh den skide fremdriftsreform! Jeg har ikke sat mig særlig godt ind i det, så nu må vi se om det overhovedet kan lade sig gøre..

      Jeg har været på island. Vildt flot natur, men en ret lille ø, så det er jo ikke rigtigt noget man kan bruge så lang tid på, men flot er der!

      Slet