tirsdag den 5. januar 2016

2015 WHAT DID YA READ?

Oh shit, så gik der et helt år igen og det er derfor tid til, at vi lige tager et skridt tilbage og tænker: "Hvad fanden fik jeg så tiden til, at gå med i 2015.." - personligt, så elsker jeg når bloggere laver sådan nogle best / worst of, når året er udløbet. Det er en meget god måde, at få fornyet inspiration til, hvad man måske skulle læse i det nye år. En samlet liste over ting, der toppede (eller floppede) i '15!

Men før vi kommer til bøgerne, så lad mig lige baske rundt i min egen selvfedesuppe og fortælle hvad 2015 bragte for mig, sådan rent personligt:

  • Jeg var to gange i udlandet (Sverige tæller aldrig med..). I sommerferien var jeg på den vildeste ferie i USA, hvor jeg oplevede storslået natur og vilde dyr. Jeg blev besties med bjørnene mens jeg vandrede i Yellowstone og Grand Teton, jeg fejrede 4Th of July i Jackson, sammen med det 'rigtige USA' - altså hill billys i store trucks og foodtrucks der caterede til lejligheden. Og så blev min bror 20 år og i den anledning tog vi til London og fejrede hele herligheden i syv vidunderlige dage. Ingen af tingene kom rigtigt på bloggen, is it too late to say i'm sorry?
  • Jeg fik billet til Adele, da resten af Danmark ikke gjorde.
  • Jeg bor stadig i min selvejede lejlighed i København og har egentlig ret optur over, at det kan lade sig gøre uden at jeg skal trækkes med roomies osv.
  • Jeg fik ret mange nye jobs - på et tidspunkt kørte jeg med tre jobs og studie oveni. Det var ret hårdt for stresshovedet, så i dag der har jeg bare ét. Til gengæld er det et rigtigt fedt ét - Jeg arbejder i DR, i deres Arkiv og Research afdeling.
  • Jeg var til to koncerter: Ed Sheeran og Future Islands.
Nu til det i, i virkeligheden har klikket jer herind for at læse: mit boglige 2015. Og lad mig da bare starte ud med, at sige: det har været det absolut sløjeste bogår, siden jeg startede bloggen!


Jeg har læst 43 bøger fordelt på 15.706 sider, i løbet af 2015! Mit mål var good old 50 bøger, men det nåede jeg ikke. Jeg har ethundredeprocent brugt mere tid foran Netflix end jeg har med en bog i hånden og retrospektivt, så er det da lidt træls, men mens det stod på, var det ret glorious. Lad os se om jeg kan skabe lidt mere balance i 2016.. (Og hey, jeg har altså lavet andre ting end at være på flexen, men bøger er mit pusterum og afslapningsmiddel og den plads har online streaming bare gjort sit indtog på.)

Årets korteste bog var Et Studie i Rødt af Arthur Conan Doyle med sine 108 sider (som også var årets første bog) og den længste var Giganternes Fald af Ken Follett, som havde hele 934 sider. I gennemsnit har jeg læst bøger, der var på de 383 sider, som jo nok er en meget standard romanlængde?

Jeg har ikke lavet et indlæg med de ti bedste bøger, men i stedet vil jeg lige give nogle honorable mentions:

* Jeg startede året ud med, at ville læse noget mere Austen og det fik jeg gjort! Jeg læse tre af hendes romaner og ved i hvad? De var sgu allesammen gode! Jeg blev omvendt! Ganske enkelt. Min foretrukne vakler mellem Emma og Stolthed og Fordom. For at være lidt anderledes, så tror jeg at jeg tipper til Emma! Hun er en meget forhadt karakter, men der var alligevel noget, der fik mig vundet over.

* Jeg læste Sheryl Strayed's roman Wild omkring februar og jeg blev virkelig bidt! Det ledte mig på jagt efter flere bøger i samme genre og jeg valgte derfor, at tage A Walk in The Woods af Bill Bryson med på min sommerferie. Begge bøger er virkelig gode og nogle jeg meget stærkt vil anbefale.

* Så tog jeg et opgør med en fordom jeg længe havde haft, baseret på en læseoplevelse for hundrede år siden, som jeg aldrig fik færdiggjort. Jeg læste Soning af Ian McEwan på trods af, at jeg naivt havde besluttet mig for, at det var "verdens kedeligste bog jeg nogensinde havde prøvet at læse". Og for fanden, hvor var det godt, at jeg gav den en ekstra chance! Den var amazing! Jeg har efterfølgende skaffet mig to af hans andre værker; Amsterdam og The Children Act, som jeg glææææder mig til at læse.

* Det blev tid til Deweys Read-a-Thon i efteråret og dertil læste jeg Stardust af Neil Gaiman. Den var præcis ligeså fin, som jeg forestiller mig, at stjernestøv er det. Et vaskeægte eventyr, der efterlader dig  fuldstændig gennemvarm om hjertet. 

* Jeg fik færdiggjort The Rephaim serien, med dens fjerde bind Burn. Det er en meget overset paranormal fantasy serie, der bl.a. omhandler engle og nephilim med hukommelsestab, Uooooh. Jeg vil gerne give et skud ud til denne serie, hvis man normalt er til sådan noget - den er virkelig go'!

* Så blev jeg meget begejstret for Giganternes Fald, som er en historisk slægtsroman, hvor man følger tre forskellige familier igennem bl.a. første verdenskrig og den russiske revolution. Hvis man er til historiske romaner og godt kan lide Folletts fortællerstil, så skal man klart gå igang med hans Century-trilogi. 

I 2016 har jeg endnu engang tænkt mig, at sætte mit mål til 50 læste bøger, mere fordi det er sådan et pænt rundt tal ;) Men jeg ved ærlig talt ikke om det er realistisk med en bachelor, der skal skrives til foråret og starten på kandidat efter sommeren.. Time will tell. Edit: Jeg har lige set, at Ida fra Mit SuperEgo har lavet en challenge på én bog i år, det synes jeg sgu er fedt! Altså, altid at få af vide, at man er 'on track'. Ingen dårlig samvittighed. Jeg overvejer at sætte mig eget ned..

Derudover, så kunne jeg virkelig godt tænke mig at komme tilbage ind i YA fantasy/paranormal verdenen. Jeg har holdt en pause fra genren i 2015, da jeg synes de sovsede lige lovligt meget rundt i det samme allesammen, men nu er jeg kommet så langt 'bagud', at jeg ingen ide har om, hvad der er godt og hvad der er kliché og træls. Det går virkelig hurtigt i dén verden, lidt som en tornado af bøger der hvivler omkring og når jeg prøver at stikke mit hoved ind i orkanens øje, så får jeg klasket hundredevis af bøger lige ind i siden af ansigtet og det hele bliver bare en tand for overvældende.. Please halp. Hvis i har nogle gode anbefalinger, må i meget gerne smide dem i kommentarfeltet. Jeg vil være evigt taknemmelig.

2 kommentarer:

  1. Yay! Et indlæg fra dig er altid en skøn ting at se på mit (efterhånden noget udtømte) bloglovin'-feed!

    Hvad YA angår, er det langt fra min force, men jeg kan varmt anbefale 'Six of Crows' af Leigh Bardugo. Den er virkelig sej og fyldt med action, et stort kup og skæve karakterer. Jeg nød den faktisk – og det havde jeg slet ikke regnet med, med al den hype.

    SvarSlet
  2. Dine indlæg er simpelthen så hyggelige! Lad os satse på at 2016 er året for din læsning og blogging! ;)

    'Morika' trilogien af Sidsel Sander Mittet er en af de langt bedste, som jeg læste i '15 og derudover har jeg lige læst 'Det Ulmende Oprør' af Sabaa Tahir, der bare var vildt fed og fantastisk og en masse andre positive ord.
    'Som en skygge' af Brent Weeks var rimelig voldsom og nice og 'Legend' trilogien af Marie Lu var også virkelig god.

    SvarSlet